Barnsekreterare

Barnsekreterare

Arbetsbeskrivning

På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Vi utökar nu vår verksamhet och söker ytterligare en Barnsekreterare!

Som barnsekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. I enheten ingår också kommunens stödboende för ungdomar/unga vuxna.

Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. Vår vision är "Att göra världen lite bättre för barnen" Idén bakom visionen är att ett sådant stort ingrepp som en placering utanför hemmet är traumatisk och vår uppgift är att ge varje enskilt barn rätt förutsättningar för att lyckas.

I enheten arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Medarbetarna på enheten arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt Barnperspektiv. Allt vårt arbete är alltid utifrån vad som är bäst för barnet.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare ansvarar du för att följa upp det placerade barnet och var sjätte månad överväga/ompröva vården enligt SoL/LVU. I arbetet ingår också att utreda enligt BBIC i ex frågor som rör oro för barnet, umgängesfrågor, begäran om hemflytt eller vårdnadsöverflyttning. Du arbetar enskilt men ibland även tillsammans med en familjehemssekreterare. I vissa ärenden har du även en medhandläggare.

Den främsta och viktigaste uppgiften är att ha barnet i fokus och genom att skapa en relation till barnet kunna följa barnets utveckling och hjälpa barnet att växa upp under trygga förhållanden.

Under de senaste åren har vi arbetat hårt för att kvalitetshöja vårt arbete. Under 2018 utbildades alla medarbetare och våra familjehem i traumamedveten omsorg och under 2021 fick även de nya medarbetarna samma utbildning. Våra familjehemssekreterare utbildades under 2020 i Nya källvesten. En av våra medarbetare utbildar sig nu som Martemeo terapeut med syftet att kunna hjälpa våra familjehem att ge det bemötande som just det placerade barnet behöver. Vi har även under 2021 påbörjat ett utvecklingsarbete som kommer att avslutas under hösten 2021.

KVALIFIKATIONER
Du har en socionomexamen och arbetar/har tidigare arbetat som socialsekreterare med barn och unga.

Som barnsekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med barn och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med. I arbetet behöver du vara lugn, stabil och ha förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet.

Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Tjänsten kräver att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Eftersom vi ingår i en enhet som arbetar tillsammans och stöttar varandra så är det viktigt att du har en god samverkansförmåga.

Arbetet innebär oftast att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

Krav:
- Socionom
- Arbetat som socialsekreterare med barn och unga
- B-körkort

Meriterande:
- Arbetat som barnsekreterare
- Arbetat i verksamhetssystemet Lifecare.

Personlig lämplighet kommer att tillämpas.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gabriella Clemedtson

Eva Skogö
0411-57 73 90
Susanne Lundgren
0411-57 77 41
Gabriella Clemedtson
0411-57 78 39
Ulrika Persson
0411-57 72 44
Lena Lindstedt
0411- 57 77 70
Katarina Thulin
0411-57 77 79
Kerstin Mårtensson
0411-57 77 66
Ingrid Mårtensson
0411-57 73 84
Ingrid Karlsson
0411-57 79 66

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ystads kommun, Social Omsorg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 oktober 2021
  • Ansök senast: 28 oktober 2021

Besöksadress

27180 Ystad
None

Postadress

Nya Rådhuset
Ystad, 27180

Liknande jobb