Beredningsassistent

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

Diarienummer ÅM 2017-972

Till Västerorts åklagarkammare söker vi en beredningsassistent.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Din viktiga vardag

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Hos oss får du goda möjligheter till utveckling i rollen och till att skapa balans mellan arbete och fritid.

Som beredningsassistent hos oss blir det du som ger våra åklagare administrativt stöd. Det innebär bland annat att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.

Vid Västerorts åklagarkammare är arbetet organiserat så att kansliet utför kvalificerad handläggning genom beredning av olika ärenden som sedan beslutas av eller handläggs vidare av åklagare. Hit hör exempelvis handläggning av de så kallade mängdbrotten, polisledda förundersökningar, från hela Stockholms län. Hit hör också beredning av t.ex. barn- och ungdomsärenden eller hemliga tvångsmedel. Du kommer därför bl.a. att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut vid kammaren, exempelvis upprättande av förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar samt framställningar till rätten i olika frågor.

Du blir också kontakten utåt i många sammanhang och ska därför ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post. Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord IT-baserat.

Utöver dessa arbetsuppgifter med beredning kommer du också att arbeta med ordinarie uppgifter för åklagaradministratörer.

Vardagen är ofta händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller inte.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Som beredningsassistent krävs att du har lätt för att samarbeta och att du trivs med att ge service. Du är givetvis noggrann och trivs med att ta eget ansvar i ditt arbete.

För att prestera bra och trivas i den här rollen ska du ha

Gymnasieexamen
Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete.
Viss juridisk utbildning (till exempel enstaka kurser i juridik eller att du har genomgått en utbildning till kvalificerad juridisk handläggare) eller erfarenhet av administrativt arbete relevant för denna tjänst, t.ex. inom staten är meriterande.

Som person ser vi gärna att du är:

Strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta effektivt.
Ansvarstagande och självständig i ditt arbetssätt och har förmåga att prioritera.
Stabil och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning.
Serviceinriktad och bra på att samarbeta.
Intresserad av straff- och processrätt.
Vi önskar också att du är en person med god självkännedom som har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.

Om anställningen

Anställningen avser en anställning på viss tid med placering vid Västerorts åklagarkammare. Anställningens längd bedöms uppgå till cirka ett år men är också beroende av när anställningen kan påbörjas vilket får överenskommas särskilt.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Sundsvall
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 19 maj 2017

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


3 maj 2024

Administratör

Administratör

3 maj 2024