Beredskaps- och brandskyddscontroller

Arbetsbeskrivning

Stadskansliet är navet för den centrala demokratiska processen. Här finns risksamordningsfunktionen, vars uppdrag är att arbeta med den högsta politiska ledningen, kommunala verksamheter och i förekommande fall de helägda kommunala bolagen utifrån ett stödjande, utvecklande och samverkande perspektiv. Delar av risksamordningsfunktionen arbetar även i det geografiska området Falu kommun. Till denna funktion söker vi nu en beredskaps- och brandskyddscontroller.

Inom Stadskansliet ingår även andra med stabsuppdrag som nämndadministratörer, demokratifunktion, jurister, projektledare, hållbarhetsstrateg och centralarkiv. Här finns också Konsument Falun som har ett budget-, skuldrådgivnings- och konsumentjuridiskt uppdrag.

ARBETSUPPGIFTER

Tjänsten innebär arbete i team med flera kollegor. Syftet med uppdraget är att skydda Falu kommuns resurser och inkomstmöjligheter mot skador så att kommunens verksamhetsmål nås till en kostnadseffektiv nivå. Ditt arbete har en strategisk övergripande betydelse som kräver hög samverkansförmåga. Du arbetar åt den politiska organisationen Kommunstyrelsen. Arbetet är omväxlande och dynamiskt. Uppdraget kräver att du arbetar i nätverksprocesser såväl inom kommunen som i det geografiska området och på regional och riksnivå.

Beredskapssamordnarens huvuduppdrag är att:

- Utveckla och följa riktlinjer för beredskapsplanläggning

- Utveckla och driva handlingsprogram kopplat till lagen om skydd för olyckor

- Ansvara för risk- och sårbarhetsanalyser och Styrel inom kommunkoncernen

- Hålla i utbildningar och beredskapsövningar

- Ingå i kommunens centrala krisledningsgrupp och i TIB-funktionen (kommunens tjänsteman i beredskap)

- Delta i länets veckovisa samverkanskonferenser

- Tillsammans med vattensamordnaren öka beredskapen för översvämningar och höga vattenflöden

I din roll som brandskyddscontroller ska du:

- Bidra med spetskompetens inom SBA-arbete i samverkan med arbetsmiljösamordnaren och motsvarande tekniska samordnare inom kommunens verksamheter

- Stödja och kompetenshöja de kommunala verksamheterna i brandskydd utifrån specifika bestämmelser i samverkan med räddningstjänst, länsstyrelse m.fl

- Upprätta nödvändiga styrdokument som policys/instruktioner

Inom båda uppdragen är du ett stöd till kommunens verksamheter och helägda bolag. En gemensam verktygslåda och att vara bollplank åt berörda aktörer ligger som grund för arbetet. Alla uppgifter fördelas inom funktionen. Du har ett huvudansvar för båda uppdragen, men tar också del av funktionens övriga arbete. 

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER

- Högskole-/universitetsexamen

- Högre kurs i samhälls-/krisberedskap (MSB), certifierad säkerhetssamordnare samt brandskyddsutbildning

- God kunskap om offentlig organisation liksom ansvarsförhållanden inom krishanteringsorganisation

- God erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser och av systematiskt brandskyddsarbete

- B-körkort

Du är noggrann och lösningsfokuserad, har ett strukturerat, kvalitetsmedvetet och processinriktat arbetssätt, en mycket god samarbetsförmåga och förmåga att driva frågor genom andra. Som person är du flexibel, kreativ och har lätt för att skapa relationer. Du har mycket god förmåga att arbeta självständigt och självmotiverande men också i nätverk, där du följer upp och lär av andra.

MERITERANDE KVALIFIKATIONER

Det är meriterande om du arbetat som säkerhetschef, samordnare och/eller brandskyddscontroller.

God analytisk förmåga samt god utredningsförmåga.

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Anställningen är säkerhetsklassad enligt säkerhetsskyddslag 1996:627, vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och att en särskild säkerhetsprövning ska genomföras innan anställningen.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med två huvuduppdrag med tillträde snarast. Viss oregelbunden arbetstid förekommer. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR

Förvaltningschef Inger Klangebo, 023-821 25

Säkerhetssamordnare Veronica Lidman, 023-828 00

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Vision, Håkan Hanson, tfn 023-83392

SACO, Jan-Åke Holmdahl, tfn 023-82037

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 april 2017

Liknande jobb


FMTS Säkerhetshandläggare

FMTS Säkerhetshandläggare

6 mars 2024

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

1 mars 2024

Säkerhetskoordinator med inriktning civil beredskap

27 februari 2024