Beredskapsspecialist

Beredskapsspecialist

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.

ÅM2022-1869

Vi söker en beredskapsspecialist till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.

Dina arbetsuppgifter

Anställningen kommer att vara placerad vid det nuvarande totalförsvarsteamet på säkerhetsenheten som tillhör personalavdelningen. Åklagarmyndigheten kommer att inrätta en ny säkerhetsavdelning för att stärka arbetet med säkerheten för medarbetarna och verksamheten. Den nya säkerhetsavdelningen är under bildande och en inriktning är att den i vart fall ska bestå av två enheter; en enhet med ansvar för totalförsvarsfrågor och en enhet med ansvar för medarbetarskydd och tillhörande frågor. När säkerhetsavdelningen är inrättad kommer denna anställning att vara placerad på enheten med ansvar för totalförsvarsfrågor.

Åklagarmyndighetens arbete med totalförsvarsplanering befinner sig i en intressant utvecklingsfas. Dessutom har Åklagarmyndigheten startat resan mot att bli en beredskapsmyndighet från 1 oktober 2022. Arbetet som syftar till att utveckla beredskapsförmågan samordnas på säkerhetsenheten. Även frågor som rör säkerhetsskydd och informationssäkerhet är en del av säkerhetsenhetens arbete.

Som beredskapsspecialist kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:

Driva, leda och samordna processer och projekt inom krisberedskap och totalförsvar
Utveckla och samordna planer, rutiner och riktlinjer inom krisberedskap och totalförsvar
Arbeta med risk- och sårbarhetsanalyser, och bedömningar
Utveckla kris- och krigsorganisationen
Planera och genomföra utbildningar och övningar
Utveckla och förvalta säkerhetsskyddsarbetet
Samverka med andra krisberedskapsaktörer och aktörer i totalförsvaret
Samordna verksamhetens behov av säkra kommunikationer
Utveckla verksamhetens behov avseende kriskommunikation
Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har:

Universitet eller högskoleexamen med inriktning inom området samhällsskydd och beredskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av processbaserat arbete alternativt komplexa utvecklingsprojekt
Erfarenhet från strategiskt beredskapsarbete
Goda kunskaper om lagar, förordningar och föreskrifter som gäller inom området
God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift
God vana av produktion av rapporter och planer
God pedagogisk förmåga och vana att utbilda i större grupper
Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av arbete inom eller med offentlig sektor, i synnerhet rättsväsendet
Erfarenhet av operativt stabsarbete i kris- och beredskapssituationer
Erfarenhet av informationssäkerhetsarbete på strategisk nivå
Som person vill vi att du:

har lätt för att samarbeta och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
har god förmåga att skapa relationer och samordna ditt arbete tillsammans med andra
kan företräda myndigheten inom ditt ansvarsområde både internt och externt
har ett konsultativt arbetssätt med en god servicekänsla
är noggrann och strukturerad
är initiativrik och lösningsorienterad
har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
har god självkännedom och kan ta egna initiativ
tycker om att arbeta självständigt och ansvarstagande
har hög säkerhetsmedvetenhet
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.

Krav på svenskt medborgarskap.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

 Ansök idag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2022
  • Ansök senast: 4 oktober 2022

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

17 maj 2024

Inspektör Säkerhetsskydd

Inspektör Säkerhetsskydd

20 maj 2024

30 maj 2024

Säkerhetssamordnare fysisk säkerhet

Säkerhetssamordnare fysisk säkerhet

29 maj 2024