Beslutshandläggare till Kronoberg

Beslutshandläggare till Kronoberg

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 10 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad.

Till enheten Kronoberg söker vi nu tre till fyra beslutshandläggare. Enheten har ca 80 medarbetare fördelade i fem sektioner. Vi arbetar för länets åtta kommuner och har kontor i Växjö och Ljungby.

 

Arbetsuppgifter
- Assistera arbetsförmedlare/team genom att fatta beslut om matchnings- och karriärvägledningstjänster och sköta delar av kundärendet under och efter tiden kund är hos leverantör.
- Ingå i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster - Kontakta kunder
- Förbereda beslut/föredragande
- Fatta beslut
- Dokumentera beslut och godkännande av utbildningsplan.


- Ingå i uppföljningsprocess – bistå i arbetet kring uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd.
- Arbeta i flera systemstöd.
- Kontakt med kund via olika kanaler, som mail, telefon och chatt.

För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering.

 
Kvalifikationer:
- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system).
- Mycket goda kunskaper i MS Office.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt hög läsförståelse.

 
Meriterande:
- Arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning.

 
Färdigheter:
Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.

Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten.

God förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga.

Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

 Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 
Övrigt
Anställningen är en visstidsanställning med tillträde 1 augusti och som längst tom 2022-04-30. Tjänsten är på heltid, men kan anpassas efter arbetsutbud. Placeringsort är Växjö.

Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Intervjuer planeras till vecka 28.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-07-02 märkt med Af-2021/0051 2186. Du ansöker genom att klicka på knappen ”Sök jobbet” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Bifoga även betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten. När du ansöker kommer du få svara på ett antal urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår ifrån evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

31 oktober 2024

Samordnare exportkontoll & compliance

Samordnare exportkontoll & compliance

31 oktober 2024

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

29 oktober 2024