OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biblioteket, Regeringskansliets kommunikationsenhet, Förvaltningsavdelningen
Är du en erfaren bibliotekarie som vill arbeta nära verksamheten på ett myndighetsbibliotek? Trivs du att arbeta utåtriktat och samarbeta med handläggare och experter kring deras informationsförsörjning? Kan du snabbt ta fram information från specifika databaser och offentligt tryck? Som bibliotekarie är du ett viktigt stöd i departementens arbete att ta fram underlag för beslut och verksamhetsstyrning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets bibliotek säkerställer informationsförsörjningen till myndighetens departement, kommittéer och utlandsmyndigheter. Biblioteket har en samhällsvetenskaplig profil och hanterar informationsresurser inom samtliga politikområden. Som bibliotekarie hjälper du myndighetens verksamheter med systematisk informationssökning och referensservice. Du söker effektivt och strukturerat för att ta fram faktaunderlag till handläggare och kommittéer via bibliotekets informationstjänst. Du kommer även att genomföra presentationer för enskilda och grupper av bibliotekets stöd till departementen . Du fångar behov och efterfrågan och omsätter det i informationsresurser och biblioteksservice. Inom sektionen pågår ett arbete kring förändrade arbetssätt som du förväntas ta aktiv del i. Du kommer även vara del i det förändringsarbete som pågår i hela myndigheten kring digitalisering.
I tjänsten ingår både strategiska frågor och praktiskt arbete samt förvärv och administration av elektroniska och tryckta informationsresurser via ramavtal och offentliga upphandlingar. En tjänst för dig med erfarenhet som bibliotekarie som trivs att arbeta utåtriktat och nära verksamheten i en kunskapsorganisation.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskapsområdet och flerårig erfarenhet som bibliotekarie. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med såväl elektroniska som tryckta informationsresurser. Du har tidigare arbetat och trivs med verksamhetsnära arbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom samhällsvetenskapligt bibliotek, av behovsanalys och uppföljning av informationsförsörjning och av att ge stöd och rådgivning till användare.
Vi vill att du har god kunskap i Office samt gärna kunskap om nyhetsbevakning och hur tjänster förmedlas digitalt t ex via sociala medier. Tjänsten kräver goda kunskaper i svenska och engelska, såväl skriftligt som muntligt.
Vi ser gärna att du är intresserad av ny teknik och de möjligheter som finns inom området. Det är även meriterande med kunskaper om upphandling av informationsresurser samt aktiv avtalsförvaltning.
Dina egenskaper
Vi söker dig som är lyhörd och kommunikativ med förmåga att se helheten utifrån verksamhetens behov. Du är serviceinriktad, flexibel och har en god samarbetsförmåga. I ditt arbete är du självständig, tar ansvar för dina uppgifter och kan själv strukturera ditt arbete.
Övrigt
En tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning och en visstidsanställning. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta då under v 33 Susanne Astell som är sektionschef för Biblioteket, på 08-405 82 37. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ola Bergström på 08-405 58 62 under vecka 33. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 augusti 2018.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35