Bidragshandläggare, vikariat

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.



Beskrivning


I Skarpnäcks stadsdelsförvaltning arbetar engagerade och kompetenta medarbetare och ledare.

Kvalitet och kundnytta står i fokus för oss. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.  

Enheten för ekonomiskt bistånd

Enheten för ekonomiskt bistånd söker en bidragshandläggare för vikariatsanställning. Vi som arbetar på enheten är 12 socialsekreterare, 5 biståndshandläggare, 1 gruppledare och 1 enhetschef. Enhetens huvudsakliga arbete är att hjälpa personer så att de blir självförsörjande och att pröva individers ansökan om ekonomiskt bistånd. Socialsekreterare på enheten arbetar med stödjande och motiverande förändringsarbete med individer som är beroende av försörjningsstöd. Bidragshandläggare handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd. Enheten arbetar strukturerat och teambaserat.

Varje månad handlägger vi en ansenlig mängd ansökningar om ekonomiskt bistånd vilket innebär högt tempo och höga krav på samarbete.



Arbetsuppgifter


Bidragshandläggarens huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd både självständigt och i nära samarbete med socialsekreterare

- Telefonkontakt och möte med med klienter och myndighetspersoner

- Vara delaktig i verksamhetsutveckling och att utveckla och förnya arbetsmetoder

- Representera enheten i olika arbetsgrupper

 

Kvalifikationer

Du ska:

- ha ekonomisk eller samhällsvetenskaplig utbildning, lägst gymnasienivå

- ha dokumenterad erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

- vara väl förtrogen med myndighetsutövning

- kunna organisera och prioritera ditt arbete

- klara av att arbeta med högt tempo

- vara noggrann och pålitlig

- kunna leverera hög kvalitet

- kunna arbeta självständigt och i team

- ha god samarbetsförmåga

- ha stark ansvarskänsla

- ha god servicekänsla och vana att hantera olika typer av människor

Dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete är ett krav. Det är meriterande om du har arbetat i Paraplysystemet. Erfarenhet av arbete som bidragshandläggare är meriterande.

Övrigt

Vi kommer att välja ut lämpliga kandidater för intervju och praktiska arbetsprover.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Vi ser gärna att du som söker kan andra språk utöver svenska och engelska.



Förmåner


Som anställd i stadsdelsförvaltningen har du flextid, sommartid och friskvårdstimme. Du har tillgång till motionslokal samt kan förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar.





Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Leo Lamartine, enhetschef
08-508 15 351
Jenny Karlsson, gruppledare
08-508 15 113
Leo Lamartine, Enhetschef
0850815351
Jenny Karlsson, Gruppledare
0850815113
Kajsa Schyberg, Enhetschef
0850812425
Liz Margulies, enhetschef
08-508 15 342
Hanna Jakhammer
08-508 12 430
Margareta Sabuk
08-508 15 342
Marie Lissäng
0850815351
Maria Rangdag, biträdande enhetschef
08-508 15 423

Sammanfattning

Besöksadress

Björkhagsplan 6
None

Postadress

Björkhagsplan 6
Johanneshov, 12117

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024