OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som ett led i myndighetens ansträngningar att bygga ett starkare, kommunikativt, digitalt och effektivt museum vill vi stärka vårt arbete inom bildhantering och förmedling samt utveckla arbetet med verksamhetsbilder. Vi söker därför nu en bildredaktör/ bildarkivarie/verksamhetsfotograf till Enheten för Kommunikation och publik, på Historiska museet.
Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att ha ansvar för utveckling, omhändertagande och arkivering av museets verksamhetsbilder samt utifrån beställning upphandla ett för myndigheten nytt bildkatalogprogram samt implementera detta i verksamheten. Som bildredaktör medverkar du i i arbetet med formulera behov för bildhantering samt verksamhetsbilder och du kommer att vara kontaktperson för frågor gällande upphovsrätt och avtal inom området. Du kommer också att fungera som resurs i arbetet med Historiska museets nya webb och visavi andra digitala gränssnitt. Du fungerar som resurs för bildframtagande och bildbehandling vid utställningar, till programverksamhet och i övrigt kommunikationsarbete i enlighet med museets grafiska identitet.
Kvalifikationer
- utpräglat serviceintresse och engagemang med fokus på att kunna tillgodose behov av bilder och bildkommunikation internt, men också externt
- bred praktisk och dokumenterad erfarenhet av arbete som bildredaktör och fotograf och som detta skapa kreativa bildlösningar för såväl redaktionellt som kommersiellt bruk
- erfarenhet av att administrera och arkivera bilder samt arbeta i professionella bildkatalogprogram med bl a metadatahantering
- erfarenhet av att ha arbetat processorienterat från idé till färdig bildproduktion
- goda kunskaper i engelska och gärna ytterligare språk, både i tal och skrift
Du tycker om att arbeta självständigt men också i grupp och är van vid att ha kontakter och uppdragsgivare internt och externt. Du fungerar bra i pressade situationer och kan leverera mot deadlines. Du är en person som tycker om att ta eget ansvar, driva arbetet framåt och du står för ordning och reda i arbetet. Det är en merit om du har erfarenhet av tidigare arbete på museum.
Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Omfattningen är 80% och arbetet bedrivs företrädelsevis måndag till fredag, men helg- och kvällsarbete kan förekomma då särskilda aktiviteter i verksamheten genomförs på andra tider.
Upplysningar om tjänsten lämnas av Sophie Nyman, tel. 08 519 557 23. Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av personalspecialisten Emelie Gloza, tel. 08-519 556 07. Facklig företrädare för SACO-S är Anna Wilson, tel. 08 519 556 30.
Din ansökan med CV skickas senast 2014-04-10 till Statens historiska museer, registrator@shmm.se. Ange diarienummer 211-218-2014 på ansökan och skriv detta samt namn som ämne i ditt e postmeddelande. Ansökan kan även skickas till Statens historiska museer, Registrator, Box 5428, 114 84 Stockholm. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Gerd Grip
08-519 557 36
SACO-S Ulrika Bornestaf
08-519 553 02
Personalspecialist Emelie Gloza
08-519 556 07
Museichef Eva Ramberg
08-519 553 10
Personalspecialist Emelie Gloza
08-519 556 07
SACO-S Ulrika Bornestaf
08-519 553 02
Enhetschef Sophie Nyman
08-519 557 23
SACO-S Anna Wilson
08-519 556 30
Redovisningsekonom Iwona Nilsson
0851955617
Personalspecialist Emelie Gloza
0851955607
08-519 556 07