Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Äldre- och omsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
- Myndighetsutövning enligt SoL och LSS
- Äldreomsorg
- Omsorgen för funktionsnedsatta
- Socialpsykiatri
- Hälso- och sjukvård samt primärvårdsrehabilitering inom särskilda boendeformer och daglig verksamhet.



ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare på Sigtuna kommun är du en del av ett sammansvetsat team som präglas av en gemensam omsorg om kommunens invånare. Här har du alltid kollegornas stöd i dina beslut, och alla delar generöst med sig av både kunskap och erfarenhet. Det kollegiala skapar inte bara trygghet och trivsel hos oss, utan också utveckling och lärande.

Sigtuna är en heterogen kommun som rymmer människor med olika bakgrunder och förutsättningar. Med dessa följer också olika behov, vilket för dig som biståndshandläggare innebär en mix av ärenden små som stora. Komplexiteten i ärendena gör att du blir utmanad, vässar olika färdigheter, och utvecklas i din roll. Samtidigt gör variationen att du orkar i längden.

Som biståndshandläggare inom äldreomsorg är dina huvudsakliga arbetsuppgifterna att aktualisera ärenden, inhämta information, utreda, göra bedömningar, fatta beslut samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen. Du genomför hembesök och besök inom slutenvården. Du samverkar med interna enheter inom förvaltningen samt externa aktörer beroende på vilket ärende du arbetar med. Ditt arbete som biståndshandläggare är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med den äldre ska arbeta för att hitta en lösning för den unika individen. I uppdraget ingår även att utreda ansökningar enligt Lagen om riksfärdtjänst.
Du arbetar i team nära dina kollegor och har god tillgång till arbetsledning och en mentor under introduktionstiden. Vi handlägger i verksamhetssystemet Lifecare och använder IBIC som utredningsmetod.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill bidra med din kompetens och med fördel har erfarenhet av arbete inom aktuellt verksamhetsområde. Du ska vid påbörjad anställning ha avslutad socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi ser gärna att du har tidigare längre erfarenhet från äldreomsorgsområdet samt kompetens inom exempelvis psykisk ohälsa eller missbruk.

Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är också en del av teamet. Mycket god kunskap i svenska i tal som i skrift är ett krav eftersom en stor del av arbetsuppgifterna består av en rättssäker handläggning och dokumentation.

Som biståndshandläggare inom äldreomsorgen möter Du ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. Det är viktigt att du har en god social förmåga, är förtroendeingivande, lyhörd och har ett respektfullt och empatiskt bemötande. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv i situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, kan hantera komplexa frågor, snabbt analysera situationer och fatta beslut.

Du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Vi arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten och den person vi söker ska vara delaktig och bidra till utveckling och känna engagemang i förändringsarbetet.

Arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar sitt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines.

Arbetar bra med andra människor och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Är smidig, lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt.

Sätter upp höga mål för sig själv och arbetar hårt och ambitiöst för att nå dessa mål, gör vad som krävs för ett gott resultat.



ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Sirpa Kramsu
08-591 263 50
Enhetschef Ulrika Andersson
08-591 263 43
Tf. Verksamhetschef Ulrika Andersson

Förvaltningschef Kristina Holmberg
070- 587 33 27
Enhetschef för myndighetsgruppen äldre Michelle Väänänen
08-591 263 15
Enhetschef, LSS och Socialpsykiatri Tamine Mirzadegan
08-591 26 350
Verksamhetschef, myndighetsenheten Ulrika Andersson
073 666 34 51

Sammanfattning

Besöksadress

Södergatan 20 MÄRSTA
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024