Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 000 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 500 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åker och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.



Socialkontoret i Strängnäs kommun genomgår ett stort förändringsarbete för att stå rustade inför framtidens utmaningar. Som en del i detta har verksamheten Myndighet och bistånd utökats.

Verksamheten Myndighet och bistånd har som uppgift att ansvara för utredning, bedömning, beslut och uppföljning enligt gällande lagstiftning samt kommunala riktlinjer. I vårt uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättsäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling.

Vi är idag fjorton medarbetare som arbetar med biståndsbedömningar inom äldreomsorgen och funktionsnedsatta. I verksamheten finns också ett vårdplaneringsteam. Myndigheten ansvarar också för beslut om bostadsanpassningsbidrag samt att utfärda tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst. Våra medarbetare arbetar nära tillsammans i grupper men samverkar också med andra funktioner


ARBETSUPPGIFTER
Vill Du bidra till en rättsäker behovsprövning vid bedömning inom området äldreomsorg?

Strängnäs kommun tillämpar lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänstens område. I dagsläget finns avtal med 7 privata utförare. För att möta socialstyrelsens föreskrifter om bemanning på särskilt boende pågår ett arbete med att ta fram ett resursfördelningssystem.

Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att utreda behov och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen, medverka i planering och uppföljning av beslutade insatser samt att samarbeta med utförare och berörda myndigheter.
Därutöver vill vi att du deltar i vårt gemensamma arbete för ständiga förbättringar präglat av en vilja att förenkla och förtydliga.

Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation med utgångspunkt från det politiska beslutet att implementera leanfilosofin i hela den kommunala organisationen.

Vi använder oss av verksamhetssystemet Treserva.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen alternativt Högskole- eller universitetsexamen såsom Sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig

För att vara framgångsrik i rollen som Biståndshandläggare ser vi att du:
- har goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
- har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
- är snabblärd och flexibel i din planering
- är en god kommunikatör och skapar förtroende för din person hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
- är en utpräglad lagspelare som har förmåga att arbeta självständigt
- har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
- har ett arbetssätt som präglas av engagemang, drivkraft och förmåga att ta eget ansvar

Giltigt körkort med B-behörighet erfordras.

Erfarenhet av biståndsbedömning är meriterande samt erfarenhet av att arbeta i dokumenthanteringssystemet Treserva. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper

ÖVRIGT
Som sökande ber vi dig att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Maria Jäderlund
0152-295 84
Samordnare Marianne Svensson
0152-290 54
Personalvetare Stefan Öhlund
0152-29162
verksamhetschef Maria Jäderlund
0152 295 84
verksamhetschef Myndighet och bistånd Maria Jäderlund
0152 295 84
Utvecklare Karin Pettersson
0152-29034
personalvetare Lina Svensson
0152 291 64
samordnare Marianne Svensson
0152 290 54
HR-specialist Lina Svensson
0152 291 64
enhetschef Karin Pettersson
0152-29034

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd Srängnäs
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Arbetstiden är rökfri Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.
  • Publicerat: 16 mars 2015

Besöksadress

Nygatan 10 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10.
Srängnäs, 64580

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024