Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 300 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 800 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åkers Styckebruk och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.

Verksamheten Myndighet och bistånd ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning enligt gällande lagstiftning samt kommunala riktlinjer. Strängnäs kommun tillämpar lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänstens område. I dagsläget finns avtal med 7 privata utförare.

Vi möter våra medborgare med adekvat information, gör kvalitativa utredningar och bedömningar samt fattar rättsäkra beslut. Vi arbetar utifrån ett nära chefs- och ledarskap och vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling.

Idag är vi tjugo medarbetare. Vi arbetar med biståndsbedömningar inom äldreomsorgen och funktionsnedsatta och vi beslutar om bostadsanpassningsbidrag samt utfärdar tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst. I verksamheten finns också ett vårdplaneringsteam.

VILL DU VARA MED OCH UTVECKLA MYNDIGHETSUTÖVNINGEN INOM ÄLDREOMSORGEN?

För att nå långsiktig ekonomisk hållbarhet med hög kvalitet och trygghet för brukare och anhöriga söker vi engagerade medarbetare som gillar utmaningar och att tänka både utanför och innanför boxen!

Välkommen till vårt gäng med kompetenta och engagerade medarbetare!!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att utreda behov och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen, medverka i planering och uppföljning av beslutade insatser samt att samarbeta med utförare och berörda myndigheter.
Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete för ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga.

Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation och implementerar leanfilosofin i den kommunala organisationen.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har

Socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig

För att vara framgångsrik i rollen som biståndshandläggare ser vi att du:
- har goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
- har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
- är snabblärd och flexibel i din planering
- är en god kommunikatör och skapar förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
- är en utpräglad lagspelare som också har förmåga att arbeta självständigt
- har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
- är engagerad, har drivkraft och är ansvarstagande

Giltigt körkort med B-behörighet erfordras.

Erfarenhet av biståndsbedömning är meriterande samt erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Maria Jäderlund
0152-295 84
Samordnare Marianne Svensson
0152-290 54
Personalvetare Stefan Öhlund
0152-29162
verksamhetschef Maria Jäderlund
0152 295 84
verksamhetschef Myndighet och bistånd Maria Jäderlund
0152 295 84
Utvecklare Karin Pettersson
0152-29034
personalvetare Lina Svensson
0152 291 64
samordnare Marianne Svensson
0152 290 54
HR-specialist Lina Svensson
0152 291 64
enhetschef Karin Pettersson
0152-29034

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd Srängnäs
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Arbetstiden är rökfri Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast efter överenskommelse, upphör: 2016-02-29 .
  • Publicerat: 9 april 2015

Besöksadress

Nygatan 10 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10.
Srängnäs, 64580

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024