Biståndshandläggare för korttidsenheten

Biståndshandläggare för korttidsenheten

Arbetsbeskrivning

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som handläggare för korttidsenheten arbetar du i ett SVU-team (samverkan vid utskrivning) som består av 7 biståndshandläggare och 3 sjuksköterskor och 1 arbetsterapeut.

Två av handläggarna är riktade mot korttidsenheten, där vi nu söker en ny kollega! Som handläggare för korttidsenheten arbetar du med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum).

Som handläggare ansvarar du för att utreda och bedöma behov, besluta och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår också att informera och vägleda kommunens medborgare till rätt stöd och hjälp. Detta genom möten med så väl den enskilde, anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. Ditt uppdrag innebär även uppföljning av kvalitetssäkring i det enskilda ärendet.

Du är riktad mot de personer som befinner sig på ett korttidsboende beslutat enligt Socialtjänstlagen. På korttidsboendet möter du personer som av olika anledning inte kan vistas i ordinär bostad. Du möter personer som nyligen skrivits ut från sjukhus men även personer som är i palliativt skede. När personen lämnar korttidsboendet går ansvaret över till en annan handläggare. För att trivas i rollen trivs du i nära samarbete med andra yrkesprofessioner och arbetar lösningsfokuserat. Du är trygg i att leda möten och visar på handlingskraft.

I kommunens regi finns 40 korttidsplatser. Platserna är fördelade på ett korttidsboende, 28 platser, och övriga finns på våra särskilda boende, en plats per boende. Som biståndshandläggare inom korttidsverksamheten arbetar du med snäva tidsramar i ofta komplexa ärenden. 

Vi söker dig
Du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning, med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning. Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen. 

Arbetet ställer krav på självständighet men kräver samtidigt en nära samverkan med andra professioner runt brukaren. För detta behöver du kunna skapa goda arbetsrelationer, ha en god kommunikativ förmåga samt ett professionellt arbetssätt. 

Vi förväntar oss att du har god organisationsförmåga, kunskaper i administration och dokumentation. Du har social kompetens, empatisk förmåga och är lyhörd i kontakten med sökande. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av dokumentationssystemen Procapita och Lifecare samt verksamhetssystemet Mina Planer och ser gärna att du har erfarenhet av detta. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift.

B-körkort krävs.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjande arbetsplats steg 2. Förvaltningen satsar inom digitalisering och vårt arbete inom IBIC ligger i framkant i Sverige.

Enheten för äldre i ordinärt boende innefattar tre arbetsgrupper och en metod- och utvecklingsledare. Arbetsgrupperna är biståndshandläggare för ordinärt boende, biståndshandläggare riktade mot särskilt boende och SVU-teamet (samverkan vid utskrivning från slutenvården). SVU-teamet är ett tvärprofessionellt team som består av sjuksköterskor, biståndshandläggare och arbetsterapeut där två handläggare är riktade mot kommunens korttidsboenden.

Är du utbildad socionom och tycker om att möta personer i svåra livssituationer? Är du stabil, trygg i dig själv och har du ansvarskänsla? Då kanske du är den vi söker till rollen som biståndshandläggare för korttidsenheten.

I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, så skicka in din ansökan redan idag.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/



Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2023
  • Ansök senast: 15 januari 2024

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024