Biståndshandläggare funktionsnedsättning barn

Biståndshandläggare funktionsnedsättning barn

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.



Arbetsplatsbeskrivning

Vill du jobba i en trevlig arbetsgrupp?
Beställarenheten funktionsnedsättning i Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning söker en medarbetare samt även långtidsvikarier till arbetsgruppen som jobbar med funktionsnedsättning barn.

Enheten är belägen vid Telefonplan nära tunnelbana och bussar.

Enheten är organiserad i tre olika specialiserade grupper; socialpsykiatri, funktionsnedsättning barn och funktionsnedsättning vuxna.
Vi söker nu en medarbetare till arbetsgruppen funktionsnedsättning barn. I september kommer även medarbetare inleda sin föräldraledighet varför vi också söker långtidsvikarier.

Enheten är bemannad med en enhetschef och fyra biträdande enhetschefer. Inom enheten finns 35 biståndshandläggare. Vi har också tre administratörer och en anhörigkonsulent som arbetar inom enheten.



Arbetsbeskrivning

Som socionom har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som biståndshandläggare inom funktionsnedsättning barn är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med barnet/den unge och vårdnadshavare ska arbeta för att hitta den bästa lösningen för det enskilda barnet.

Arbetet som biståndshandläggare innebär att ta emot ansökningar från enskilda, genomföra utredningar genom att inhämta information och göra bedömningar. Utredningar mynnar ut i beslut om insatser som sedan ska följas upp regelbundet. Ditt arbete utgår främst från lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) men även från Socialtjänstlagen (SoL).

I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i stadsdelen och externa samarbetspartners som till exempel habilitering och hälsa, hälso- och sjukvård, BUP, skola och förskola, utförare inom till exempel korttidsvistelse, korttidstillsyn och assistansföretag.

Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik!



Kvalifikationer

Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Vi värdesätter erfarenhet av handläggning inom kommunal förvaltning samt arbete med personer med funktionsnedsättning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med barn och barn med särskilda behov.

Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.

Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.

Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.








Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Morin,enhetschef
0850823308
Ingrid Johansson, biträdande enhetschef
0850822301
Birgitta Morin,enhetschef
08- 508 23 308
Ingrid Johansson, biträdande enhetschef
08-508 22 301
Birgitta Morin,enhetschef
08-508 23 308

Sammanfattning

Besöksadress

Telefonvägen 30, plan 9
None

Postadress

Telefonvägen 30, plan 9
Hägersten, 12904

Liknande jobb


LSS-handläggare

26 april 2024

Driven LSS-handläggare till vård- och omsorgsförvaltningen!

Driven LSS-handläggare till vård- och omsorgsförvaltningen!

28 mars 2024

Biståndshandläggare Funktionsnedsättning

Biståndshandläggare Funktionsnedsättning

18 mars 2024

LSS-handläggare

31 januari 2024