Biståndshandläggare till Myndighetsverksamheten

Biståndshandläggare till Myndighetsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en del av vår växande verksamhet där du får chansen att påverka och utveckla? Jobbar du kanske redan med handläggning och önskar få nya erfarenheter? Då ska du söka denna tjänst som biståndshandläggare redan idag!

Om tjänsten

Vi utökar vår verksamhet och söker därför fler handläggare inom myndighetsutövning gentemot vård och omsorg. Som biståndshandläggare fattar du beslut utifrån SoL (Socialtjänstlagen) och ansvarar för hela beslutsprocessen. Det innebär att du gör hembesök, håller i möten och ansvarar för uppföljningar. Medborgarna har olika förutsättningar och det är vad som avgör vilken form av stöd de har rätt till i sin vardag. Örebro kommun, Vård och omsorg har valfrihetssystem (LOV). Det innebär att det är både kommunen och privata utförare som erbjuder hemtjänst, vilket för biståndshandläggarna innebär att förhålla sig neutral i rollen.

Som handläggare har du många olika kontakter med både interna och externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara hemvården eller hemsjukvården medan de externa aktörerna kan vara privata utförare inom hemvård eller Region Örebro Län. Du blir en del av ett team där du får vara med och utveckla och påverka våra arbetssätt. Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och utbildar oss utifrån behoven som vi ser i vår omvärld. Vi arbetar utifrån Individens Behov i Centrum (IBIC) som innebär att vi i en högre grad utgår från medborgarens individuella behov. Vi arbetar även utifrån motiverande/tillitsbaserad kommunikation.

Vi har kommit långt i vårt digitaliseringsarbete vilket öppnat upp för att du kan jobba på distans, efter överenskommelse och så länge arbetsuppgifterna tillåter det. Välkommen till en arbetsplats där vi växer och utvecklas tillsammans!

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utreda, bedöma, besluta och dokumentera ansökningar om bistånd enligt SoL
• genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare
• medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet
• följa upp och ompröva beviljade insatser/bistånd
• andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten

Kompetenskrav

• socionomprogrammet el sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort

Vi söker dig som är trygg och stabil med en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. I rollen som biståndshandläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra, och ha en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv samt situation utan att förlora din professionella integritet. Du har även en god pedagogisk förmåga och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar, och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Vidare besitter du en god förmåga i att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra såväl självständigt som i grupp och visar gott omdöme trots svåra omständigheter. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av handläggning enligt SoL
• erfarenhet av IBIC-processen (Individens behov i centrum)
• erfarenhet av verksamhetssystemen Treserva och Personec
• erfarenhet av att arbeta utifrån LOV

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1-2. 

Arbetstiden: dag

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten SOU (skola, omsorg och uppföljning) är cirka 150 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning och uppföljning. Våra värdeord är rättssäkerhet, likvärdighet, service och samverkan.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Första intervju sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 15 november.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2022
  • Ansök senast: 15 november 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024