Biståndshandläggare Vård och äldreomsorg

Arbetsbeskrivning

Biståndsenheten är organiserad under Vård- och äldreomsorgen i Kungälvs kommun.
Vård- och äldreomsorg är en beställar- och utförarorganisation där Biståndsenheten är en beställarenhet som arbetar med myndighetsutövning för vuxna och äldre.
Biståndsenheten består av en enhetschef, en biståndshandläggare med särskilt ansvar, två biståndshandläggare som arbetar i vårdplaneringsteamet tillsammans med planeringsansvariga sjuksköterskor, åtta biståndshandläggare som är organiserade utefter geografiska områden samt två avgiftshandläggare.
Biståndsenheten är placerad i Stadshuset i Kungälv. Vi arbetar på en aktivitetsbaserad arbetsplats.

ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare ansvarar du för myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen vilket innebär att ta emot ansökan/anmälan, utreda, bedöma, fatta beslut samt att följa upp fattade beslut.
Du ingår i en grupp av biståndshandläggare som ser bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet som grundpelare i arbetet.
Kungälvs kommun har val av leverantör enligt LOV inom hemtjänsten och detta innebär att den enskilde kan välja mellan olika hemtjänstutförare.
För dig som biståndshandläggare innebär detta att du har kontakter med både intern och extern hemtjänst vid beställning av insatser.
I arbetet ingår även samarbete med andra enheter inom förvaltningen samt med andra myndigheter och vårdgivare.
Då biståndshandläggarnas kompetens och kompetensutveckling är viktiga förutsättningar för en god kvalitet i det sociala arbetet erbjuds du processhandledning i grupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som bedöms likvärdig och som har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten.
Meriterande är om du arbetat med biståndhandläggning/myndighetsutövning riktad mot vuxna och äldre.
Som person är du noggrann och har lätt att hantera situationer när förutsättningar och planering ändras i arbetet.
Du har goda kunskaper om de lagar som styr verksamhetsområdet och om utredningsmetodik.
Du behöver vara strukturerad, lätt för att uttrycka dig i tal och skrift eftersom arbetet innebär mycket brukarkontakt, administration och dokumentation.
Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv men även kunna arbeta självständigt.
Arbetet kräver också att du kan sätta gränser på ett smidigt sätt när det så behövs.
Det är meriterande om du har goda datakunskaper men även kunskaper i verksamhetssystemet Treserva och IT-stödet KLARA SVPL för samordnad vårdplanering.
Vi vill också att du har ett socialt synsätt och sätter människan i centrum.
Arbetet medför tjänsteresor och körkort är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.

Kontaktpersoner på detta företaget

Denny Kraft
0706-05 66 42
Ann-Cathrin Ahlgren
031-725 28 02, 0736-60 17 15
Annika Backelin
0303-23 98 21
Eva Gillén Axelsson
0303-23 98 32
Angelica Karlsson
0303-23 95 49 tom 14/7 därefter 0303-23 80 00
Carina Winkler
0303-23 91 09
Elisabeth Sjöberg
0303-23 91 37 t o m 12/7
Verksamhetsutvecklare Lars-Olof Lindblad
0303-23 92 79
Vision Angelica Karlsson
0303-23 95 49
Sektorchef Denny Kraft
0706-05 66 42

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset KUNGÄLV
None

Postadress

Kungälv
Kungälv, 44281

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024