Biträdande enhetschef – var med och led lagstiftningsenhet

Arbetsbeskrivning

- enheten för immaterialrätt och transporträtt, Justitiedepartementet

Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig nästa steg med mer ansvar i en spännande roll med inslag av ledarskap och omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som biträdande enhetschef på enheten för immaterialrätt och transporträtt får du möjlighet att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten – med blicken lyft bidrar du till en framgångsrik operativ och strategisk ledning av enhetens verksamhet och medarbetare. Du utgör ett engagerat "bollplank" till enhetschefen i frågor om ledning, fördelning, samordning och uppföljning av organisation, verksamhet, arbetsmiljö och kompetensförsörjning – samtidigt som du förstås har eget ansvar för genomförande av vissa arbetsuppgifter och därinom vägleder medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och deltar vid som vanligt vid de beredningar och möten som ingår i respektive sammanhang.

Enhetschefen har personalansvaret för alla medarbetare på enheten, som heltidshuvudman ansvarar du dock självständigt för att arbetsleda de medarbetare som arbetar med de frågor du är huvudman för, men träder även vid behov in fullt ut i enhetschefens ställe och behöver därför vara beredd på att växla mellan dina olika roller och mål som medarbetare, huvudman och biträdande enhetschef samt ersättare för enhetschefen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du är jurist med motsvarande examen och har erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet samt erfarenhet av internationella förhandlingar. Mot bakgrund av att våra frågor ofta har stark EU-anknytning behöver du utöver svenska också kunna jobba obehindrat på engelska. Om du redan har arbetat med enhetens sakområden är det meriterande och kommer göra att du snabbare kan bidra till enhetens arbete.

Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss förstås att du är genuint intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap, där ditt goda omdöme och förmåga till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är talande för dig. Du är en i grunden kvalitetsmedveten person med god förmåga att organisera, planera, sätta mål, och följa upp – och vill engagera och motivera kompetenta medarbetare vidare i detta arbete. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på din förmåga att kunna växla mellan perspektiv och roller och även under tidspress kunna bedöma vad som är viktigast att prioritera på såväl kort som lång sikt.

Övrigt
Tillträde snarast. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Anders Olin som är enhetschef, på 08-405 24 01. Du är också välkommen att kontakta personalspecialisten Josefine Sjöström Järvinen på 08-405 47 57. Fackliga kontaktpersoner är Daniel Bergvall för Saco och Anna Forsblad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 februari 2019.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 4 februari 2019

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024