Biträdande kommundirektör

Arbetsbeskrivning

Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 113 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.

Lunds kommun står inför stora infrastruktursatsningar vilket ställer nya och större krav på både politiken och tjänstemannaorganisationen. Under 2013 har därför projektet ”Ett Lund” startat, vilket innebär införande av en ny ledningsmodell. Syftet är att uppnå en ökad samordning inom kommunen, ytterligare stärka känslan av ett Lund samt möjliggöra en effektivare och tydligare styrning, planering och uppföljning av Lunds kommuns verksamhet. Kommunkontoret behöver nu förstärkas med en biträdande kommundirektör med ansvar för de strategiska utvecklingsfrågorna och som ska ”leda, samordna, utveckla, coacha och ge stöd till chefer och medarbetare”.

ARBETSUPPGIFTER
Som biträdande kommundirektör är du chef för stora delar av kommunkontoret och tillika avdelningschef för den strategiska utvecklingsavdelning som ska bildas. Det är en bred roll med underställda chefer och totalt ca 200 medarbetare som har till uppgift att leda, samordna och utveckla hela kommunens verksamhet på uppdrag av kommunstyrelsen. Du leder kommunkontorets ledningsgrupp som består av ekonomidirektör, personaldirektör, kommunikationschef, administrativ chef, IT-chef och strategisk utvecklingschef. Du erbjuds en spännande roll som biträdande kommundirektör där du får möjlighet att forma en ny tjänst med fokus på ledarskap och strategiska utvecklingsfrågor. Du arbetar operativt med kommunkontorets verksamhetsplan och förväntas ta initiativ i olika utvecklingsområden där kommunkontoret kan vara en resurs till de olika förvaltningarna. Du blir en nyckelperson när det gäller att definiera uppdraget för den nya strategiska utvecklingsavdelningen och dess innehåll. Självklart är du en viktig samarbetspartner för kommundirektören och ingår dessutom i kommundirektörens ledningsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen och erfarenhet från chefsuppdrag i offentlig förvaltning där du framgångsrikt har arbetat med ledarskap, utvecklings- och förändringsarbete. Du står för ett ledarskap där du med din tydlighet och förmåga att inspirera och entusiasmera, samlar dina medarbetare kring mål och visioner. Du är en närvarande chef som vill utveckla dina medarbetare genom delaktighet och samverkan. Självklart har du vana av att leda genom andra chefer. Du är öppen till sinnet, har god samarbetsförmåga med stor vilja att skapa kontaktnät både internt och externt.

Tjänsten har tillträdesdag efter överenskommelse.

För ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta Louise Giljam, rekryteringskonsult på Transearch, på tfn 0723-24 23 26. Välkommen med din intresseanmälan senast 13 september via louise.giljam@transearch.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Henriksson, kommundirektör
046-35 59 20
Nås via kommunens växel
046-35 50 00
Louise Giljam, Transearch
0723-242326
HR-direktör Karin Odhnoff
046-35 53 25
Helena Aghed, HR-utvecklingschef
046-35 53 08
Rekryteringskonsult SJR in Scandinavia Magnus Mellborg
040-66 55 100
Lönechef Maria Olderius
046-359 53 55
Enhetschef Jesper Svensson
046-359 4737
Arkivarie Matthias Lindgren
046-35 59 46
Biträdande kommundirektör Carin Hillåker
046-359 50 12

Sammanfattning

Besöksadress

22100 Lund
None

Postadress

Box 41
Lund, 22100

Liknande jobb


9 februari 2024