Biträdande verksamhetschef inom området arbetsmarknadsinsatser

Biträdande verksamhetschef inom området arbetsmarknadsinsatser

Arbetsbeskrivning

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Kontoret förebyggande och kompetens består av 3 olika verksamhetsområden som leds av en verksamhetschef.

• Förebyggande insatser och aktiviteter: Daglig verksamhet LSS, dagverksamheter för äldre samt förebyggande arbete.
• Arbetsmarknad och stöd: Ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser.
• Vuxenutbildningen: Grund- och gymnasiestudier, sfi samt yrkesutbildning för vuxna.

Kontorets ledningsgrupp består av verksamhetscheferna samt kontorschef.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en biträdande verksamhetschef inom området kommunala arbetsmarknadsinsatser.

För att nå effektfulla resultat vill vi utveckla vår förmåga inom två viktiga strategiska områden; systematisk uppföljning/omvärldsanalys samt samverkan. Kontorets uppdrag medför behov av att förbättra den systematiska uppföljningen kring våra kunders stegförflyttning till egen utveckling och försörjning. Uppföljningen ska kunna svara på vilka effekter olika insatser och aktiviteter har.

Som biträdande verksamhetschef har du en strategisk uppgift i att skapa effektfulla strukturer som håller samman alla de aktörer som kan bidra till individernas väg till delaktighet och egenförsörjning. Det handlar om att skapa och främja samverkansstrukturer som blir till ett konkret samarbete i en sammanhållen process. Du kommer även att ha rollen som projekt- och uppdragsledare i olika arbetsgrupper som bildas.

Du genomför analyser som underlag för att kunna identifiera utvecklingsarbeten. Utöver det ska den strategiska funktionen vara aktiv i omvärldsbevakningen; forskning, erfarenheter från andra kommuner, vilka externa finansieringsmöjligheter som finns för utvecklingsarbete. I uppdraget ingår att ansöka om externa bidrag till förändringsprojekt samt redovisa dessa.

Rollen är en ledningsfunktion utan direkt personal, verksamhet och ekonomiansvar. Det är en utvecklingsinriktad roll som leder till måluppfyllelse för våra kunder och syftar till att stärka kontorets strategiska ledningsfunktion.

Du arbetar på uppdrag av din kontorschef som också är din chef. Du är en viktig del i kontorets ledningsgrupp tillsammans med verksamhetscheferna. Du fungerar också som ställföreträdande verksamhetschef när ordinarie är frånvarande.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen inom samhällsvetenskapliga området, tex statsvetare, socionom, sociolog, samhällsvetare eller ekonom. Du har erfarenhet av arbete i en ledande roll och van att leda och driva utvecklingsarbete tillsammans med andra. Du har erfarenhet av arbetsmarknads- och kompetensförsörjningsområdet och har haft ett nära samarbete med politiken. Du har goda språkliga och kommunikativa färdigheter på svenska, både i tal och skrift.

Som ledare kommunicerar du tydligt och har god förmåga att inspirera, motivera och skapa delaktighet. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du är bra på att samverka och har lätt för att skapa nätverk.

Du har förmågan att analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser. Visar förståelse för hur en fråga kan vara en del av ett större sammanhang. Genom din goda planering och uppföljning skapar du dig en bild av hur arbetet går framåt gentemot verksamhetens mål. Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 mars 2024

Kanslichef

Kanslichef

20 mars 2024

22 februari 2024

Kanslichef

Kanslichef

2 januari 2024