Boendepersonal

Boendepersonal

Arbetsbeskrivning

Vi söker två nya medarbetare med varma hjärtan och kalla hjärnor till Hermans LSS gruppbostad, Stöd och Omsorg.

Har du ett pedagogiskt förhållningssätt, intresse och nyfikenhet av att arbeta med människor? Funderar du på nya utmaningar och professionell utveckling?

Som boendepersonal på Hermans arbetar du tillsammans med dina kollegor utifrån målsättningen att ge våra brukare delaktighet, inflytande och ett stort självbestämmande i sitt eget liv. Vi strävar efter att skapa god livskvalitet och självförverkligande för brukarna utifrån gällande lagstiftning.

Brukarna som bor på Hermans önskar personer som vill vara delaktiga i att göra livet meningsfullt, begripligt och hanterbart i deras vardag. Deras önskemål är att du är en lugn och stabil person som har mycket humor. Du får gärna gilla pulshöjande- och roliga aktiviteter då vi är många som gillar att vara ute.

På Hermans LSS gruppbostad bor det sex brukare, alla med varierande intressen och olika behov av stöd i sin vardag. Verksamheten påbörjade en utvecklingsresa under 2019, en metodutvecklare med uppgift att implementera arbetssätt och metod utifrån evidensbaserad praktik anställdes. Utvecklingsarbetet har resulterat i att medborgarnas behov har blivit tillgodosedda i mycket högre grad vilket påverkar hela verksamheten positivt riktning.


Personalen kommenterar utvecklingsarbetet –

”Vårt utvecklingsarbete har verkligen gjort stor skillnad för brukarna”

”Vi synliggör och tillgodoser brukarnas behov i en helt ny utsträckning”

”Genom att arbeta efter metoden så har vi sett en klar minskning av utmanande beteende”

”Mitt arbete känns roligt och betydelsefullt”


Verksamhetens lokaler byggdes 2017 och består av 6 lägenheter, utöver lägenheterna finns det gemensamma ytor som nyttjas till olika ändamål. Vi arbetar i tre olika teamkonsultationer, varje team ansvarar för att stödja och hjälpa två brukare. Genom teamkonsultationerna kan verksamheten arbete med hög kontinuitet och skapa en trygg och förutsägbar vardag för brukarna.


Dina arbetsuppgifter 
Vi utgår alltid från individen själv och vad den har för önskemål eller behov för dagen, för veckan eller generellt i livet och anpassar oss efter det.
Utöver de dagliga behoven och önskemålen ansvarar du även för dokumentation, reflektion med kollegor, städning, matlagning, kontakter med andra professioner, hjälp och stöd med personlig omvårdnad samt planering och genomförande av aktiviteter.


Kvalifikationer 

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som ny boendepersonal på Hermans måste du vara inkännande och prestigelös. Du ska ha lätt att samarbeta i grupp samt att arbeta efter metod och teknik som är gemensamt kommunicerad och fastställd.

Du utövar ett pedagogiskt förhållningssätt, är lyhörd, respektfull samt har förmåga att ställa om vid plötsliga och snabba omställningar i arbetet.
Det är av stor vikt att du har god självkännedom och kunskap om hur du agerar i olika stressfulla situationer samt att du kan kommunicera och uttrycka dig på ett tydligt och lättförstått sätt.


Utbildning
Vi ser gärna att du har en examen från Vård och omsorgsprogrammet med fördjupning inom funktionsnedsättning/psykiatri, barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt, eller motsvarande kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

B-körkort är ett krav. 

Följande utbildningar ses som meriterande

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
Bildstöd
Lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik
Följande erfarenheter ses som meriterande

Tidigare erfarenhet av personer med autismspektrumstörningar och/eller intellektuell funktionsnedsättning.
Tidigare erfarenhet av att arbeta lågaffektivt enligt metod.
Erfarenhet av att dokumentera, upprätta och följa upp genomförandeplaner
Tidigare erfarenhet av tydliggörande arbete
Erfarenhet av stödtecken och bilder
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Anställningen
Tjänsterna är tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Schemaläggningen är anpassad efter brukarnas individuella behov och består av arbete varannan helg samt obekväm arbetstid.

Vi anpassar inskolningen efter dina behov och din kunskapsnivå.

Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och genomför därför obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal. 


Övrigt
Utveckling framåt:

Du kommer att få pedagogisk handledning samt möjlighet till fördjupning beroende på tidigare erfarenhet.
I samråd med anställande chef planerar du kontinuerligt kompetenshöjande insatser som går i linje med verksamhetens och brukarnas behov.
Du deltar i arbetsgivarens interna utbildningsboxar.
Du är delaktig och bidragande i verksamhetens arbetsmiljöarbete.
Vi fortsätter att införa Skönsmomodellen inom alla verksamheter i Vård- och omsorgsförvaltningen.
Skönsmomodellen har visat sig vara en framgångsrik arbetsmodell och metod. Dels för att den så konkret utgår från brukarens behov, dels för att den effektiviserar beslutsprocessen genom nära samarbete i tvärprofessionella team.
Därför inför vi den i alla verksamheter inom Vård- och omsorgsförvaltningen, inte bara inom hemtjänsten. Under 2019 påbörjade vi inrullningen av Skönsmomodellen även inom stöd och omsorg. Det sker succesivt under trygg ledning av vårt rutinerade introduktionsteam.


Upplysningar lämnas av
Mats Mjörnheim, Enhetschef, på telefon 076-697 40 10. Skicka sms så ringer Matz upp så snart som möjligt. 

Fackliga företrädare
Fackliga företrädare kontaktas via kommunens växel, 060-19 10 00.


Din ansökan
I Sundsvalls kommun arbetar vi aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Sista ansökningsdag 2020-04-30. 
Urval och intervjuer sker löpande. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Karlsson
060-19 21 14
Maria Banér
060-19 19 22
Katharina Wasell
060-19 26 59
Mia Peter / Helen Borgsten
060-19 89 87
Ulf Löräng
060-19 89 32
Torbjörn Stark
060-19 14 81, 073-276 12 22
Maria Holknekt
070-232 59 09
Anna Holter
060-19 25 73
Karin Lidström
060-19 89 83
Annika Lidberg
060-19 10 00 vx

Sammanfattning

Besöksadress

Norrmalmsgatan 4
None

Postadress

None
Sundsvall, 85185

Liknande jobb


Arbetshandledare Daglig verksamhet

Arbetshandledare Daglig verksamhet

18 april 2024

16 april 2024

Sommarvikariat som boendestödjare

Sommarvikariat som boendestödjare

15 april 2024