OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Hällsboskolan är en tioårig, statlig specialskola inom Specialpedagogiska skolmyndigheten. Skolan tar emot elever med
grav språkstörning från hela landet. Skolan har tydlig fokus på språkutvecklande undervisning och anpassar skoldagen
utifrån elevernas individuella behov. Skolans mål är att eleverna ska nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika
sociala sammanhang och utvecklas som individer.
Vår skola på Kungsholmen i Stockholm har idag cirka 170 elever från årskurs 1 till årskurs 10 samt ett fritidshem med
cirka 60 elever. Till vår skola hör också ett elevboende, för de elever som inte kan pendla till skolan varje dag. Vår skola
växer och inför höstterminen 2020 kommer ca 200 elever att vara inskrivna hos oss.
De flesta av våra elever följer specialskolans kursplan, men det finns även de som läser enligt grundsärskolans kursplan.
Myndigheten har ytterligare två Hällsboskolor varav en ligger i Umeå och en belägen i Mälarhöjden, södra Stockholm.
På Hällsboskolan arbetar vi tillsammans och i nära samarbete i så kallade årskursteam. Vi har under läsåret inlett ett
ämnesövergripande tematiskt arbetssätt som vi tror ska gynna våra elever i deras kunskapsutveckling.
Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som
genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och till stöd finns ett stort elevhälsoteam där bland annat logopeder ingår.
Vår vision är: Likvärdig undervisning för alla - tillsammans gör vi skillnad. Vi vill att våra elever, när de lämnar
Hällsboskolan, har utvecklat verktyg och strategier så att de är rustade att anta utmaningen, nästa steg i livet.
ARBETSUPPGIFTER
Hällsboskolan söker en boendepersonal till våra elevhem vid Hällsboskolan i Stockholm.
Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Vill du också genom ditt stöd ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du en av den boendepersonal vi gärna vill träffa.
Arbetet innebär att:
- stödja elevens kunskapsmässiga och sociala utveckling i vardagen i nära samverkan och dialog med eleven, vårdnadshavare, skola och det omgivande samhället
- planera, genomföra, utvärdera och analysera det egna arbetet och aktiviteter
- utföra alla praktiskt förekommande hushållssysslor
Vidare förväntar vi oss att du håller dig á jour med och i vardagsarbetet tillämpar aktuella styrdokument för myndigheten och verksamheten. Dokumentation ingår.
Hällsboskolan är en nationell, statlig specialskola för elever med grav språkstörning och vi tar emot elever från hela landet. Vi erbjuder elevboende för de barn som inte kan dagpendla. Vår verksamhet är förlagd vid Kungsholmen i Stockholm. Vi har även fritidshem vid enheten i Kungsholmen.
Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning och grund- eller särskolans kursplan, beroende på elevens individuella behov. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov.
I arbetet hos oss ingår nära samverkan med elevens vårdnadshavare, elevens hemkommun och nätverk kring eleven är viktigt.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha gymnasieskolans barn- och fritidsprogram eller motsvarande, erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning.
Meriterande är om du:
- har utbildning på eftergymnasial nivå som är av pedagogisk - social och/eller omvårdnadsinriktad karaktär
- arbetat med barn och ungdomar med grav språkstörning
- arbetat med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- kunskap av TAKK och AKK
- erfarenhet av att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera såväl det egna arbetet som olika aktiviteter
- erfarenhet att arbeta på elevhem
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som
personlig mognad, integritet och initiativtagande.
ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Biträdande enhetschef Maria Bergstrand
010-473 58 67
Biträdande enhetschef Farzin Panahi
010-473 52 70
Rektor Eva Klubb Degsell
010-473 60 50