Boendesamordnare

Boendesamordnare

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 000 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Vi arbetar efter vår värdegrund där individens behov står i centrum. Våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen inom Vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun är en samlad enhet som handlägger, utreder och beslutar om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB).

Till Myndighetsfunktionen hör handläggare för insatser enligt SoL, LSS och BAB, systemförvaltare, avgiftsadministratörer, handläggare för förebyggande hembesök, projektledare och utvecklingsledare digitalisering och boendesamordnare.

Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.

 

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en boendesamordnare till Myndighetsfunktionen. Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling.

Som boendesamordnare hos Myndighetsfunktionen handlägger du ärenden som är kopplade till boendesamordningstjänsten och övriga administrativa ärenden i nära samarbete med enhetschef, biståndshandläggare, brukare, anhöriga, privata aktörer, men även andra aktuella yrkeskategorier. Utifrån biståndsbeslut ansvarar du för att förmedla och fördela platser till särskilda boendeformer och för att sedan hantera ärendet i våra ärendesystem.

Du kommer hantera placering för särskilt boende, LSS boende, korttidsboende, växelboende samt tilldelning av dagar på dagverksamhet. I tjänsten ingår att ha ansvar för att upprätta individavtal och du har ansvar för externa placeringar enligt SoL och LSS. Du kommer även att delvis ha ett ansvar för förebyggande arbete. I rollen som boendesamordnare samverkar du med olika yrkesprofessioner inom flera verksamhetsområdet på förvaltningen.

I Lunds kommun arbetar vi med ständiga förbättringar där omvärldsbevakning, välfärdsteknik och digitalisering är en stor del av verksamheten varför vi gärna ser att du har ett stort intresse av detta och även verksamhetsutveckling i stort. Du kommer ha ett ansvar för att upprätta rapporter och tjänsteskrivelser som användas som underlag för arbete i förvaltningen.

Tycker du om att arbeta med människor och har ansvarskänsla är det här ett uppdrag för dig!

 

Vi söker dig som
För att lyckas i rollen är det ett krav att du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt erfarenhet av myndighetsutövning i liknande organisation enligt Socialtjänstlagen (SoL). Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning i liknande organisation enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Din svenska är mycket god i tal och skrift och du har goda datakunskaper. För tjänsten krävs B-körkort.

Du har förmågan att strukturera ditt arbetssätt effektivt. Du är en person som är trygg i din roll, stabil och har god organisationsförmåga. Som person har du lätt för att samarbeta med andra och skapa goda arbetsrelationer. Du kan ta dig an uppgifter på ett initiativrikt och självgående sätt samt att du har förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter. Du har social kompetens, empatisk förmåga och lyhördhet i kontakten med sökande. Du är både av naturen och med träning en mycket god kommunikatör samt är tydlig och säkerställer att budskap når fram så att förväntningarna är klara för alla berörda parter.

Det är även av vikt att du har en tydlig värdegrund där du tror på människans egna resurser. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av dokumentationssystemen Procapita, Lifecare och Mina Planer och ser gärna att du har erfarenhet av dessa system.

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Urval och intervjuer sker löpande, välkommen med din ansökan redan idag!

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2021
  • Ansök senast: 30 maj 2021

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024