Boendesamordnare inom Socialtjänsten

Boendesamordnare inom Socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen ansvarar över ett större antal hyresavtal till privatpersoner. Dessa hyresavtal är i dag fördelade på ett flertal enheter och kommer nu att samlas under en centralt placerad tjänst inom socialförvaltningen.
Till denna tjänst söker vi nu en boendesamordnare. Tjänsten är en ny tillsvidareanställning och du kommer att ha stora möjligheter att påverka utformningen av tjänsten.

Hos Borgholms kommun finns en mångfald av yrkesområden. Detta gör det möjligt för både en spännande karriärutveckling och/eller karriärväxling inom många olika områden.
Hos oss arbetar ca 1000 medarbetare fördelat på tre förvaltningar och två kommunala bolag. I vårt arbete utgår vi från våra värdeord: Välkomnande-Utvecklande-Tillsammans.

Kommunens storlek innebär att du som anställd arbetar nära medarbetare, chefer, beslutsfattare och våra medborgare.
Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare med bra anställningsvillkor en god arbetsmiljö och inspirerande hälsoarbete. Vår inriktning är att verka för att synliggöra medarbetarna, öka inflytandet och delaktigheten på arbetsplatsen bland annat genom ökad chefstäthet. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär bland annat att samordna boendeplaneringen inom förvaltningen och förmedla lägenheter i olika boendeformer till personer med beslut om bostad med särskild service enligt SoL och LSS eller boendebistånd enligt SoL samt till personer som anvisats till kommunen från Migrationsverket. Uppdraget innebär nära samverkan med privata hyresvärdar och kommunalt bostadsbolag samt upprättande av hyresavtal, besiktning av lägenheter och fakturering.
Tjänstens huvudsakliga uppgift är att ansvara för kö och prioriteringar samt placeringar för personer som har beslut om särskilt boende, korttidsboende eller boendebistånd. Som boendesamordnare har du mycket telefonkontakt med anhöriga samt samverkanspartners så som sjukhus samt vård och omsorgsboenden. I boendesamordarens arbetsuppgifter ingår en rättsäker och effektiv verkställighet av boendebeslut. I arbetsuppgifterna ingår även att "matcha" individens behov och i möjligaste mån önskemål om boende med ledig bostad och boendets profil. Boendesamordnaren har ansvaret för information till den enskilde, dennes företrädare och biståndshandläggare om tänkt planering. Dokumentation i personakt kring verkställighet och planering utgör en del i arbetsuppgifterna.
Under boendetiden är du en länk mellan parterna vid oförutsedda händelser. När det blir dags ansvarar du, i dialog med din chef, för att framställa hos hyresvärd för överlåtelse av hyresavtalet. Du ansvarar också för att säga upp lägenheter och göra utflyttsbesiktningar där insatser avslutats av olika skäl.
Arbetet ställer höga krav på såväl självständighet och förmåga att ta egna initiativ samt god förmåga att samverka med flera olika aktörer. Vidare krävs tydlighet, flexibilitet och stresstålighet. Boendesamordnarens roll som kontaktperson mot hyresgäster kräver en hög grad av serviceinriktning, lyhördhet och förmåga att kommunicera.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har:
- Erfarenhet av offentlig kommunal verksamhet.
- Kunskaper i hyreslagstiftningen
- Goda IT-kunskaper, gärna i Procapita/Lifecare
- Du får gärna vara flerspråkig.

Du behöver kunna arbeta självständigt och ta lead i och driva frågor kring boenden både externt och internt men du behöver också ha god förmåga att samarbeta med andra. Du har hög social kompetens och är en relationsbyggare. Du har kommunikativ förmåga i tal och skrift. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera och kan sätta gränser. Vidare har du ett utpräglat administrativt intresse och förmåga att tydligt och strukturerat planera arbetet.

Vi söker dig som har lämplig högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Arbetet förutsätter att du är social, strukturerad och har en förmåga att ta ansvar och fullfölja arbetsuppgifter. Vi tror att du är nyfiken och kreativ i ditt arbete och att du har förmåga att sortera och prioritera vad som behöver göras både kortsiktigt och långsiktigt. Vi tror också att du är intresserad av att bidra till att verksamheten som helhet utvecklas. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort B krävs.

ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske löpande. Vi önskar därför få in din ansökan redan idag.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Hantverkspedagog

Hantverkspedagog

19 mars 2024

13 mars 2024