Bostadsanpassningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Kommunen har knappt 9000 invånare och ligger vid Vätterns västra strand. Här finns bra service, nära till fritidsaktiviteter och ett starkt expansivt näringsliv. Trästaden hör till de finaste boendemiljöerna som skapats i Sverige. Idag finns endast ett fåtal kvar och Hjo är en av dom.

Vi söker en handläggare för bostadsanpassningsbidrag, som är ett kommunalt bidrag för att personer med funktionsnedsättning ska kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt. Kommunerna Hjo, Tibro och Karlsborg ska starta ett samarbete med gemensam bostadsanpassningshandläggare. Handläggaren ska ha sin huvudarbetsplats i Hjo och åka till Karlsborg och Tibro när arbetet så kräver. Karlsborg och Tibro tillhandahåller arbetsplats. Bostadsanpassningshandläggningen är organisatoriskt placerad under vård- och omsorg i Hjo kommun och arbetsplatsen är placerad på hälso- och sjukvårdsenheten.



ARBETSUPPGIFTER
Som bostadsanpassningshandläggare arbetar du med myndighetsutövning enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag 2018:222. Du ska utreda ansökningar gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, göra hembesök, bedöma kostnader, hantera offerter, skriva utredning och beslut samt kontera fakturor och utbetalningar.

Det innebär tät kontakt med sökanden och deras närstående, intygsskrivare, fastighetsägare och entreprenörer. Arbetet innebär problemlösning genom att hitta kostnadseffektiva och välfungerande anpassningar.

För rätt beslut ska kunna fattas hämtas vägledning i lagar, propositioner, förarbeten, bygglagstiftning och aktuellt rättsläge.



KVALIFIKATIONER
Uppdraget som handläggare för bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket fordrar att du trivs med ett sådant arbetssätt och kan driva dina egna processer.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som är serviceinriktad, strukturerad, bra på att planera och prioritera ditt arbete och har lätt att fatta beslut utifrån tillgängligt underlag. Du har förmåga att fokusera på rätt saker, har lätt för att samarbeta och är tydlig i ditt sätt att kommunicera.
Du har en kulturell medvetenhet, är lyhörd och har förmåga att sätta dig in i andras situationer. Du är van vid att arbeta i olika datorsystem och har god förmåga att dokumentera och kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.

Uppdraget som handläggare för bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket fordrar att du trivs med att vara självgående och kan driva dina egna processer.



ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Lundgren
0503-35269
Hannele Nikula Raneryd
0503-35291
Facklig företrädare
0503-35000
Lotta Larsson
0503-35440
Camilla S Wiktorin
0503-354 19
Christine Gerhardsson
0503-353 94
Beatrice Dahlbäck
0503-350 00
Enhetschef Villa Rosell Caroline Falkander
0503-352 04
Kommunens växel Fackliga företrädare
0503-350 00
Enhetschef HoS Camilla S Wiktorin
0503-354 19

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hjo kommun, Vård och Omsorg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 februari 2020
  • Ansök senast: 29 mars 2020

Besöksadress

54481 Hjo
None

Postadress

None
Hjo, 54481

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023