Bostadsbolaget söker en säkerhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

Bostadsbolaget har närmare 25 000 hyresrätter fördelade över Göteborgs alla stadsdelar. Det gör oss till en av Göteborgs största hyresvärdar och en viktig del av samhälls- och stadsutvecklingen.
Tillsammans är vi runt 370 personer som jobbar på Bostadsbolaget. De flesta jobbar ute i våra bostadsområden närmast våra hyresgäster, medan andra jobbar som stödfunktioner på huvudkontoret. Hos oss finns fler än 20 olika yrken representerade, men oavsett yrkesroll arbetar vi alla mot samma mål – att skapa goda och trygga boendemiljöer tillsammans med våra hyresgäster och andra samarbetspartners.
Vår verksamhet präglas av hållbarhet, socialt ansvarstagande och ett stort kundfokus. Vi arbetar aktivt med våra värderingar och vill att våra medarbetare ska tycka det är roligt att gå till jobbet. Vi tror också att det går alldeles utmärkt att förena arbetsliv och privatliv. Vi arbetar med realtidsmätningar för att säkerställa en god arbetsmiljö på samtliga arbetsplatser. Våra medarbetare omfattas av både kollektiv- och tjänstemannaavtal.
Bostadsbolaget är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för en hållbar stad, öppen för världen.

ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetssamordnare på Bostadsbolaget kommer du att arbeta både operativt och strategiskt, med tyngdpunkt på systemförvaltning av passagesystemet Aptus. Säkerhetssamordnaren hjälper organisationen att ta fram säkerhetslösningar inom det fysiska skyddet utifrån ett helhetsperspektiv där skyddet balanseras mot riskbild och verksamhetens behov.

Personen vi söker:
- är bolagets systemförvaltare för passagesystemet inkl installation, konfiguration samt uppföljning av entreprenörens leverans och support.
- tar fram styr- och stöddokument samt kravnivåer för t ex behörighetstilldelning, tillträdeszoner, larm, lås, kamerabevakning, dörrmiljöer, byggnadstekniska krav utifrån inbrotts- och brandperspektiv, etc.
- tar fram kravställning som underlag för projekteringsanvisning vid ny- och ombyggnationer.
- håller utbildningar inom ansvarsområdet.
- är delaktig i arbetet med krisberedskap, krishantering och kontinuitetsplanering utifrån ditt område.
- är uppdaterad inom området och bidrar till utveckling av säkerhetslösningar och säkerhetssystem.

I rollen som säkerhetssamordnare är du en del av Bostadsbolagets säkerhetsenhet som stöttar verksamheten inom fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personsäkerhet samt krisberedskap. Du kommer att arbeta nära dina kollegor på säkerhetsenheten, som är ett team som består av informationssäkerhetssamordnare, en ytterligare säkerhetssamordnare samt säkerhetschef.

Säkerhetsenheten är en relativt ny enhet med mycket framåtanda. Vi är en tight grupp som jobbar gemensamt med att skapa en helhetsbild kring säkerheten - tillsammans utvecklar vi säkerhetsarbetet med fokus på systematik och långsiktighet, i takt med verksamhetens behov och förmåga. Rollen är en utveckling av en tidigare tjänst och vi kommer tillsammans att forma rollen utifrån intresse och kompetens. Vi tycker det är viktigt med kompetensutveckling och satsar löpande på utbildning inom relevanta områden.

Säkerhetsenheten är en del av avdelningen Affärsutveckling som består av andra stödfunktioner, bland annat IT och verksamhetsutveckling.

Bostadsbolaget är en del av Framtidenkoncernen och rollen samverkar nära våra systerbolag inom koncernen. Deltagande i nätverk, både inom koncernen och Göteborgs Stad, ingår i rollen.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en relevant högskole-, yrkeshögskole- eller universitetsutbildning inom säkerhetsområdet eller arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av arbete med fysisk säkerhet och tillträdesbegränsning samt vana att arbeta med säkerhetssystem, områdesskydd och inbrottslarmanläggningar. Du har erfarenhet av att arbeta strategiskt och systematiskt med säkerhetsarbete och kan göra riskanalyser och ta fram åtgärdsförslag utifrån identifierad riskbild.

Du har intresse för teknisk säkerhet och det är en fördel om du har kunskaper om drift av passersystem, integrationer samt grundläggande kunskaper om nätverk. Tidigare erfarenhet av passersystem av fabrikat Aptus samt är meriterande.

Tidigare erfarenhet från projektledning och säkerhetsprojektering är meriterande.

I rekryteringen fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper. I denna roll ser vi att det är viktigt att du är både kommunikativ i såväl tal som skrift samt är duktig på att lyssna in verksamhetens behov och därifrån anpassa arbetet utifrån organisationens förutsättningar. Du löser problem och når resultat genom kreativ problemlösning. Du är målinriktad, tydlig och strukturerad. Du har också god förmåga att självständigt planera, driva och fullfölja processer och uppdrag. Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via vår webb och rekryteringsportal. Du ansöker via länken i annonsen. Vi ser gärna att du kommer in med din ansökan så snart som möjligt då vi löpande kommer att göra urval och kalla till intervjuer.

Bostadsbolaget erbjuder en arbetsmiljö som präglas av delaktighet, öppenhet och inflytande över den egna arbetssituationen. Vi ska ge våra medarbetare goda förutsättningar till ett hållbart arbetsliv genom att arbeta hälsofrämjande och skapa en god balans mellan arbete och fritid. För oss är det viktigt att du som medarbetare trivs, utvecklas och känner sig engagerade över de resultat som vi uppnår tillsammans.

Framtidenkoncernen arbetar för att erbjuda ett hållbart arbetsliv och vara en inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare ska känna en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva.

Som ett steg i att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen gör vi en bakgrundskontroll på slutkandidat.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Bostadsbolaget
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 november 2022
  • Ansök senast: 18 november 2022

Liknande jobb


Tillgänglighetssamordnare

3 augusti 2010

Konsult

9 februari 2010