Botkyrka kommun söker controller för beslutsstöd

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Botkyrka gör en storsatsning inom beslutsstöd som innefattar system för analys, rapportering samt budget och prognos. I satsningen ingår denna nytillkomna tjänst som en viktig medlem i teamet som förvaltar och utvecklar kommuns kvalitetsarbete. Rollen är placerad i Ekonomi och styrningsenhet direkt underställd kommunens ekonomichef.

Ekonomi och styrningsenhet ansvarar för kommunövergripande styrning för såväl ekonomisk uppföljning som kvalitets- och måluppföljning och består av tre kommunövergripande controllers, investeringscontroller, kvalitetschef, projektcontroller samt två controllers med ansvar för beslutsstödet.

VI ERBJUDER
Hos oss får du en roll med stor påverkan och många möjligheter att göra skillnad för kommunen och dess förvaltningar. Botkyrka kommun siktar på att skapa ett av kommunsveriges bästa beslutsstöd. Vill du vara med och forma framtidens beslutsstöd?

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara en del av kommunens kvalitetsarbete tillsammans med tre kommunövergripande controllers, investeringscontroller, kvalitetschef, projektcontroller samt två controllers för beslutstöd. Ditt ansvar kommer framförallt att vara kopplat till beslutstödet. Det innebär att din huvudsakliga roll är att vara controller med huvudansvar för delar i beslutsstödet men även arbeta med helheten i kvalitetsarbetet.

I rollen ingår att kontinuerligt driva, utveckla och förvalta kommunens beslutsstödslösning. Det innebär bland annat att kunna styra och stödja förvaltningarna i deras arbete med att planera och följa upp sina verksamheter.

Beslutsstödet används idag av cirka 500 användare och utgörs idag av följande tre verktyg: Qlik Sense för analys, Stratsys för verksamhetsplanering och måluppföljning samt Visma Budget och Prognos.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill arbeta i gränslandet mellan ekonomi, verksamhet och IT-stöd. Du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Du har relevant erfarenhet på minst tre år i form av att vidareutveckla och förvalta beslutsstödsverktyg. Meriterande är erfarenhet från komplex offentlig verksamhet, exempelvis kommun eller landsting samt vana av kvalitetsarbete och flerdimensionell redovisning.

Du har lätt för att se helheten och förstå sammanhang. Vidare är du drivande i utvecklingsarbete, lösningsorienterad och lyhörd. Det är av vikt för tjänsten att du är självgående och van vid att ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Vi värdesätter god samarbetsförmåga och social kompetens och kommer därför lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering.

Du är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

ÖVRIGT
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Johan Westin
070-865 33 16
Controller Jonas Elmtoft
0703-23 54 70

Sammanfattning

Besöksadress

Munkhättevägen 45 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024

Ekonom

Ekonom

21 mars 2024