OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Räddningstjänsten Storgöteborg står inför en spännande utveckling där vår operativa verksamhet behöver anpassas till både nya risker men också nya möjligheter. Vi söker dig som vill vara med och driva det förbundsövergripande metodutvecklingsarbetet gällande vår förmåga att genomföra effektiva räddningsinsatser samt medverka i framtagandet av risk- och sårbarhetsanalyser.
Avdelningen för Operativ ledning (OL) ansvarar för att driva, planera och utveckla, operativa ledningsfunktioner, normativt och tekniskt stöd inför räddningsinsats, samt RSG:s larm- och ledningscentral.
Räddningstjänsten Storgöteborg är ett av Sveriges största räddningstjänstförbund med cirka 900 medarbetare, en omsättning på cirka 800 mkr och svarar för räddningstjänst och förebyggande skydd i våra sex medlemskommuner; Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger. Räddningstjänsten erbjuder dig ett omväxlande och utvecklande arbete på en arbetsplats med god arbetsmiljö och god gemenskap. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till ett brett utbud av träningsaktiviteter.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara placerad på OLs enhet för Normativt och tekniskt stöd.
RSG har ett antal förmågegrupper inom olika operativa områden som var för sig utvecklar vår förmåga och arbetsmetodik för att svara upp mot både nya risker och möjligheter inom respektive område. Arbetet innebär ansvar för att samordna och stödja dessa grupper utifrån gällande uppdrag och förmågebeskrivningar.
Du kommer att ansvara för att genomföra kvalificerade utredningsuppdrag kopplat till förbundets förmåge- och metodutveckling samt författa rapporter och styrande dokument.
Du kommer även att medverka i framtagandet av risk- och sårbarhetsanalyser.
En stor del av uppdraget innebär att svara för kontakterna med externa samverkanspartners samt omvärldsbevaka utvecklingen inom kompetensområdet.
I tjänsten ingår även att medverka vid utformning och kvalitetssäkring av RSG:s utbildnings- och övningsverksamhet samt vid utvärdering av verksamhetens operativa förmåga
En del av tjänsten kommer att individanpassas beroende på kompetensprofil.
Person med lämplig erfarenhet, kompetens samt personlig lämplighet kan komma att medverka i avlösning inom vår operativa organisation på lämplig ledningsnivå.
KVALIFIKATIONER
Du skall ha Brandingenjörsexamen samt RUB utbildningen. Du skall ha flerårig erfarenhet från och kunskap om kommunal räddningstjänst samt bedrivit utvecklingsarbete, helst i en större organisation. Du tycker om att problematisera, analysera och har förmåga att konkretisera resultatet i aktiva åtgärder och väl skrivna rapporter. Du skall ha erfarenhet från operativ tjänstgöring som lägst insatsledare.
Personliga förmågor
För att lyckas i arbetet krävs det att du:
•kan arbeta självständigt
•har god analytisk förmåga
•är en mycket god kommunikatör både i tal och skrift
•har förmåga att skapa och underhålla nätverk
•förmåga och intresse av självständig kunskapsinhämtning
Övriga krav
•B-körkort
Välkommen med din ansökan
ÖVRIGT
Innan anställning kommer alkohol och drogtest att genomföras enligt förbundets policy. Testerna sker i samarbete med vår företagshälsovård.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer om vår organisation och befattningarna.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT tekniker på enheten
031 3352600
Personalspecialist Per Hassling
031-335 2786
Enhetschef Lennart Liljeroth
Enhetschef Torbjörn Petersson
031-3352674
Teknisk Förvaltare Magnus Hedenström
031-3352794
Personalspecialist Annika Celegin
031-335 2927
Enhetschef på personalenheten Annika Pettersson
031-335 27 82
Personalspecialist Susanne Andersson
031-335 29 86
Enhetschef RiB och Värn Johan Fors
031-3352612
Enhetschef Robert Olsson
031 335 29 83