Branschföreningsansvarig till Branschkansliet

Arbetsbeskrivning

Branschkansliet fungerar som knutpunkten mellan företag och samhälle för en rad olika branschföreningar. Vår uppgift är att organisera och administrera verksamheten för branschorganisationer. Hos oss kan medlemmar få professionella råd i branschfrågor och värdefull information. Via Branschkansliet erbjuder branschföreningarna medlemmarna PR-tjänster, marknadsstatistik, information, juridisk expertis och utbildning i olika aktuella ämnen. Läs gärna mer på www.branschkansliet.se.

Har du ett stort intresse för svenskt näringsliv och vill verka för industrins och svenska branschers fortsatta konkurrenskraft? Lockas du av att arbeta i en sammanhållande roll där du driver branschfrågor och har mycket kontakter med medlemmar, myndigheter och media? Då kan detta vara en roll för dig!





Rollen som branschföreningsansvarig

Som branschföreningsansvarig ansvarar du för en handfull branschföreningar och din huvuduppgift är att leda och driva branschfrågor i branschföreningarnas namn. Detta innebär myndighetskontakter och politikkontakter nationellt och inom EU såsom med exempelvis Energimyndigheten, Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket. Dina kontaktytor innefattar också konsulter och leverantörer, liksom kontakter med media. Du deltar vid för branscherna viktiga mässor och konferenser samt, i förekommande fall, utvecklar relationerna med europeiska branschorganisationer och de nordiska systerorganisationerna.

I rollen som branschföreningsansvarig är du en drivande och samlande kraft som arbetar aktivt för att fånga upp och förstå medlemsföretagens gemensamma behov och aktuella frågeställningar samt ansvarar för att genomföra de beslut som fattas av respektive styrelse. Rollen innebär också att ansvara för branschföreningarnas ekonomi med budgetarbete, uppföljning och redovisning.

Tjänsten är placerad på Branschkansliets kontor nära Hötorget i centrala Stockholm. Rollen innebär cirka två resor per månad främst inom Sverige och EU (då med framförhållning). Du rapporterar till VD för Branschkansliet samt respektive uppdragsgivares styrelse.





Vem är du?

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom exempelvis juridik, ekonomi, statsvetenskap, teknik eller annan inriktning. För att lyckas i rollen har du erfarenhet av förhandlingar och av att ha kommersiellt ansvar, liksom goda kommersiella och juridiska kunskaper. Du har erfarenhet av att driva frågor nationellt och har du dessutom gjort det på EU-nivå är det meriterande. Ledarerfarenhet från bransch- eller intresseorganisation, liksom lobbyerfarenhet, är meriterande.

För att vara framgångsrik i rollen är du en kommunikativ och visionär person med mycket god förmåga att skapa förtroende hos politiker, press, företagsledare och andra intressenter. Du är drivande, målmedveten och kreativ kombinerat med ett stort tålamod. Vi ser också att du är en mogen person med hög integritet.

Viktigt i rollen är förståelse för komplexiteten i en medlemsstyrd organisation där lyhördhet och ett diplomatiskt förhållningssätt är centralt, liksom att se till medlemmarnas bästa i beslutsfattandet. Rollen kräver en förmåga att balansera mötesintensivt och utåtriktat arbete med att proaktivt och strategiskt arbeta med de framtidsfrågor som gagnar medlemsföretagen och samtidigt kunna hantera inslag av interna administrativa sysslor.





Vad kan Branschkansliet erbjuda dig?

Branschkansliet har en bred kontaktyta, stor kunskap och lång erfarenhet av att driva och utveckla branschföreningar. Branschkansliet är i sin tur en del av Näringspunkten, ett nätverk där cirka 100 branschföreningar med omkring 5 000 medlemsföretag är anslutna och är en unik mötesplats för det svenska näringslivet.

Att som branschföreningsansvarig vara talesperson för en hel bransch innebär en stor möjlighet att höja allmänhetens kunskap och medvetenhet om branschernas centrala frågor. Du är kontaktyta gentemot regering och riksdag och befinner dig i viktiga frågors absoluta centrum. Rollen ger dig stor frihet att styra och påverka ditt eget arbete och möjligheterna att åstadkomma tydliga resultat är stor.





Låter detta intressant?

I denna rekryteringsprocess samarbetar Branschkansliet med Experis Finance. Om du vill veta mer om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström på therese.thunstrom@se.experis.com eller 0730-62 33 72. Du söker tjänsten via ansökningslänken där du bifogar personligt brev och CV. Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.



Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Branschkansliet 0180
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Not Specified
  • Heltid Permanent
  • Publicerat: 7 november 2018

Besöksadress

Klara Norra kyrkogata 31
None

Postadress

11122
0180, 11122

Liknande jobb


3 maj 2024

Digital Product Area Manager, Supply Chain Development

Digital Product Area Manager, Supply Chain Development

30 april 2024