Budget och skuldrådgivare

Arbetsbeskrivning

AOV:2015:32


Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Arbetsuppgifter
Budgetrådgivaren skall medvetandegöra hushåll om konsumtions-mönstrens betydelse för privatekonomin, ge råd och stöd, upprätta hushållsbudgetar, vara neutral förhandlingspart mellan gäldenär och fordringsägare och förhandla om ändrade villkor. Budgetrådgivaren skall handlägga ärenden enligt skuldsaneringslagen och genom förebyggande verksamhet erbjuda information/utbildning kring budgetrådgivning och skuldsanering m.m. Budgetrådgivaren skall vid behov samarbeta med t.ex. Kronofogden och Konsumentverket. Budgetrådgivaren arbetar både mot privatpersoner och vissa företagare.

Kvalifikation
Du som söker ska ha någon form av högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat exempelvis inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller som socionom. Vidare har du dokumenterad erfarenhet av arbete med budgetrådgivning och/eller skuldsanering alternativt annan privatekonomisk rådgivning. Arbetet kräver B-körkort.

Du kan möta människor utifrån den situation de befinner sig i, med god förmåga att förklara och motivera. Då skuldsaneringslagen ligger till grund för stor del av arbetet behöver du kunna ta till dig och arbeta utifrån juridiska lagtexter.

Arbetet kräver att du har en god generall datorvana, då datorn är ditt huvudsakliga arbetsredskap. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vidare så kräver rollen att du har analytisk förmåga och att du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer/kontakter. God samarbetsförmåga och självständighet är en förutsättning för att du skall lyckas och trivas i Ditt arbete.

Anställningsvillkor
Tillsvidare, 100%. Med tillträde omgående eller enligt överenskommelse.

För mer information, ta kontakt med
Ann-Christin Bjerrehus, Verksamhetschef, 044-13 62 91 eller 0733-13 62 91
Anders Rooth, Budgetrådgivare, 044-13 59 72

För facklig information, ta kontakt med
Andreas Jeppsson, SSR, 044-13 53 84
Carina Sickeldal, Vision, 044 ? 13 48 83

Sista ansökningsdatum
2015-03-31

Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.

Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Jenny-Ann Östergren på 044-13 21 48.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun KRISTIANSTAD
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 12 mars 2015

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


5 mars 2024

Budget- och skuldrådgivare

Budget- och skuldrådgivare

8 februari 2024

Budget- och skuldrådgivare

Budget- och skuldrådgivare

30 november 2023

Junior Credit Manager

Junior Credit Manager

20 november 2023