Budget- och skuldrådgivare

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontoret består av förvaltningsledning, kommunledningskontor samt sju uppdragsfinansierade verksamheter. Tjänstemännen leder och utvecklar den kommunala verksamheten på politikernas uppdrag. Vi har cirka 170 medarbetare på förvaltningen. Våra avdelningar ansvarar för utveckling, personal, ekonomi, administration och kommunikation.



Om arbetsplatsen
Medborgarkontoret med 15 medarbetare utgör en del av kommunens avdelning för kommunikation och samhällsutveckling och förutom att arbeta med generell samhällsinformation erbjuder kontoret också bostadsinformation, budget- och skuldrådgivning, konsumentvägledning samt tomtförmedling.

Arbetsbeskrivning
Medborgarkontoret söker en budget- och skuldrådgivare. Som rådgivare arbetar du med att informera och ge råd kring budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer. Du väger in förutsättningar, sakfrågor och uppgifter från fordringsägare, ombud, myndigheter och olika samhällsfunktioner. Du vägleder i det arbete som föregår en ansökan om skuldsanering och stöder under löptiden för en betalningsplan. I tjänsten ingår att arbeta utåtriktat för att informera grupper som skolor och institutioner och förebygga att människor hamnar i privatekonomiska och/eller konsumenträttsliga problem.

Som en del i tjänsten ingår också att koordinera vissa arbetsuppgifter inom uppdraget samt att kvalitetssäkra arbetsrutiner och arbetsmetoder.

Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning med ekonomisk, juridisk eller beteendevetenskaplig inriktning.

Du har kunskap om ekonomi och förmåga att utreda problemställningar.

Du har också erfarenhet av att hantera personer i kris samt att vägleda människor att förändra sitt beteende.

Tjänsten kräver att du är empatisk, har lätt för att samarbeta och skapa långsiktiga relationer. Du är också kreativ, öppen och serviceinriktad.

God svenska i tal och skrift.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Våra arbetsplatser ska kännetecknas av engagerade och ansvarsfulla medarbetare med hög kompetens, där ett öppet arbetsklimat råder och mångfald bejakas. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Petra Hallqvist
013-205643
Susanne Lind
013-263787
Anita Björk
013-206193
Helene de Faire, Hållbarhetschef
013-26 27 58
Anna Bjärkmar, Utvecklingsstrateg
013-20 53 10
Sonja Erlandsson
013-26 32 88
Anna Karlsson
013-205911
Birgitta Hammar, ekonomidirektör
013-20 61 36
Pär Thudeen, ekonomichef
013-20 79 50
Catarina Thuning
013-20 63 65

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


5 mars 2024

Budget- och skuldrådgivare

Budget- och skuldrådgivare

8 februari 2024

Budget- och skuldrådgivare

Budget- och skuldrådgivare

30 november 2023

Junior Credit Manager

Junior Credit Manager

20 november 2023