Business Analyst som vill utveckla Scanias -system

Arbetsbeskrivning

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Har du arbetat operativt med produktbeskrivning, produktstruktur eller liknande i några år? Är du duktig på att omsätta verksamhetsbehov till krav? – Då kan detta vara rätt jobb för dig!

Vi är inne i en spännande tid då vi nu bygger Scanias nya PDM-system OAS, och söker nu en Business Analyst. Vårt fokus är att arbeta med behov och verksamhetskrav för process, metod och IT-lösningar inom Product Lifecycle Management (PLM). Våra kunder finns inom hela Scania, från Marknad, Försäljning och R&D, till Inköp och Produktion.

 

Dina arbetsuppgifter


• Löpande utreda nya verksamhetsbehov, från mindre ärenden till större utredningar, och omsätta till tydliga krav inom systemstöd, process och metod
• Ha en löpande dialog med våra intressenter, som finns inom hela Scania
• Driva ärenden tillsammans med våra utvecklingsteam, både i projekt och förvaltning
• Tillsammans med verksamheten säkerställa att levererade lösningar uppfyller behoven
• Delta i arbetet med att utveckla våra interna processer som ska stödja utvecklingen av våra mycket komplexa system.

Din profil 


• Du har en relevant högskoleutbildning eller har motsvarande erfarenhet
• Du har arbetat med behovsutredningar och kravanalys eller liknande i ett antal år
• Du har några års erfarenhet av operativt arbete inom produktbeskrivning, produktstruktur eller ändringshantering
• Du trivs med att arbeta i en agil teambaserad miljö med lean-principer med ett starkt kund- och användarfokus
• Du är prestigelös och har förmågan att skapa goda arbetsrelationer
• Du har en förmåga att se både helhet och detaljer
• Du har mycket god kommunikationsförmåga, både i tal och skrift
• Du har mycket goda kunskaper i engelska och svenska.

Vidare är det meriterande om du har kunskap om Scanias produktbeskrivning, utvecklingsprocess och -metodik, liksom arbete med komplexa IT-system. Även kunskaper i tyska är meriterade.

 

För mer information kontakta Hans Sjöholm, gruppchef YMSB/PDM Processes and Systems, tfn 08-553 50310.

Med anledning av semester är ansökningstiden förlängd. Vår ordinarie semesterperiod på Scania är veckorna 29 – 32 och urval kommer att ske löpande under större delen av ansökningstiden.

Varmt välkommen med din ansökan!


Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte över 137 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i TRATON.SE. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 juli 2019

Liknande jobb


24 april 2024

24 april 2024

23 april 2024

It-säkerhetsexpert till it-säkerhetsenheten i Norrköping

It-säkerhetsexpert till it-säkerhetsenheten i Norrköping

15 april 2024