Bygglovhandläggare/byggnadsinspektör

Bygglovhandläggare/byggnadsinspektör

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du bli en del av en modern och kompetent förvaltning som driver den expansiva byggprocessen i Falun? Nu söker vi en bygglovhandläggare/byggnadsinspektör till byggavdelningen!

På byggavdelningen får du en chef som tillsammans med dig och gruppen vill utveckla verksamheten och arbetsuppgifterna. Inom byggavdelningen är vi ungefär 10 medarbetare som ansvarar för myndighetsutövning beträffande plan- och bygglagen samt strandskydd enligt miljöbalken. Dina blivande kollegor är personer som bidrar med entusiasm, stor erfarenhet och specialistkunskaper. Vi har precis genomgått en digitaliseringsresa och jobbar ständigt med att utveckla och förvalta vår bygglovsprocess.

Falu kommuns miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning hanterar frågor rörande bygg, miljö, stadsbyggnad, näringsliv, trafik och stadsmiljö samt markförvaltning och hållbarhet. Totalt är vi drygt 100 medarbetare på förvaltningen. Förvaltningen består av åtta avdelningar och byggavdelningen är en av dem.

Varmt välkommen in med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som bygglovhandläggare/byggnadsinspektör hos oss på Falu kommun innebär bland annat att handlägga lov, anmälningar samt utöva tillsyn på byggnationer av olika slag. I detta uppdrag läggs särskilt fokus på handläggning kring strandskydd, förhandsbesked samt kulturmiljöfrågor. Dina dagar kommer att vara varierande och intressanta, bestående av handläggning och rådgivning inom yrkesområdet till både privatpersoner och företag. Vissa dagar åker du ut på tillsynsarbeten och gör platsbesök medan andra dagar består av att du granskar ärenden eller deltar i projektgrupper för planering av Falun. 

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet

- Du har akademisk utbildning som antingen byggnadsingenjör eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Alternativt har du flerårig arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som relevant för tjänsten.

- Du har erfarenhet av arbete med plan- och bygglagen samt övrig lagstiftning gällande bygglov.

- Du är väl van vid att arbeta med dator som främsta verktyg i din yrkesutövning, då samtliga processer som vi arbetar med är digitaliserade.

- Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.

- B-körkort.

Personliga egenskaper

Du har förmågan att förstå och analysera komplexa frågor snabbt för att göra förnuftiga och rationella bedömningar. Eftersom arbetet innebär många parallella arbetsuppgifter krävs att du har god prioriteringsförmåga och ett metodiskt tillvägagångssätt. Du besitter god sakkunskap inom yrkesområdet och arbetar lösningsorienterat.

Vidare har du förmågan att lyfta blicken och se helheten som dess delar. Du kommunicerar klart och strukturerat, då varje arbetsdag innehåller möten med många olika människor. Du har förmågan att presentera planer, idéer och resultat på ett övertygande och tydligt sätt. Eftersom vi är en del av en framåtsträvande förvaltning så tror vi att du har en önskan om att kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll. 

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av arbete med förhandsbesked.

- Erfarenhet av arbete med strandskyddsdispens.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt. Inom Falu kommun kan vi erbjuda flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, rätt till justering av sysselsättningsgrad, semesterväxling och möjlighet att arbeta hemifrån.

UPPLYSNINGAR

Susanne Svärdström, bygglovschef, susanne.svardstrom@falun.se

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

SACO, Ulrika Bergman, tel: 023 – 827 74

Vision, Christina Johansson, tel: 023 – 821 10 

ÖVRIGT

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. 

Inför denna rekrytering har vi även tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Arbetsplats
Myntgatan 45

79183 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 december 2020
  • Ansök senast: 10 januari 2021

Liknande jobb


16 maj 2024

Civil Supervisor

Civil Supervisor

15 maj 2024

14 maj 2024