Bygglovshandläggare och tillsynshandläggare till Stadsbyggnad

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och påverka utvecklingen av det framtida Örebro?

Bygglovsavdelningen söker flera handläggare som kan bidra till att driva utvecklingen av Örebro framåt! Vi erbjuder ett kreativt, utmanande och stimulerande arbete tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare. I en växande kommun är god planberedskap och långsiktighet kombinerat med kommunikation, flexibilitet och proaktiva arbetssätt viktiga faktorer för framgång.

Att utveckla en attraktiv, ekologiskt, ekonomiskt och social hållbar miljö i samhället ställer krav på smart stadsplanering. Örebro är inne i intensiv tillväxt vilket innebär flera utmaningar. Vi planerar för både nya bostäder och verksamheter samtidigt som vi satsar på att skydda natur och utveckla friluftslivet nära örebroarna. Örebro kommun har lyckats bra med detta och har tre gånger på raken blivit utsedda till Sveriges Friluftskommun, vill du vara en del av det och fortsätta utveckla vårt arbete?

Arbetsbeskrivning
Vi söker flera engagerade medarbetare till bygglovsavdelningen. Du kommer att ingå i en utav de två bygglovsenheterna. Din huvuduppgift i enheten kommer att bestå av att handlägga egna ärenden, men du får också möjlighet att påverka gemensamma arbetssätt och förväntas också delta i det dagliga arbetet med att utveckla dessa och andra rutiner.

Hos oss får du:
- Korta beslutsvägar hos en nyfiken och fokuserad förvaltning
- Resurser hos en stor och erfaren organisation
- Täta kontakter med allmänhet, politiker och myndigheter
- Vara med och utforma framtidens samhälle
- Täta samarbeten med dina kollegor

Vår ambition är att bli en av Sveriges bästa stadsbyggnadsförvaltningar, med såväl effektivitet, kompetens som trivsel.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som bygglovshandläggare 
- Handlägga bygglovsärenden – utifrån stöd i lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala policys
- Ge råd om bygglov till allmänheten – per telefon och i personliga möten
- Arbeta med hela uppdragskedjan – från beställning till faktura
- Utgöra expertstöd för andra tjänstemän
- Göra bedömningar av bygglov utifrån ett gestaltnings- och översiktsplaneringsperspektiv samt medverka i t.ex. planprojekt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som tillsynshandläggare 
- Handläggning av olika ärendeslag t ex förfallna byggnader, ovårdade tomter, trafiksäkerhet, lekplatser, tillgänglighet (enkelt avhjälpta hinder), hissar, ventilation, strandskyddsärenden samt olovligt byggande.
- Tillsynsbesök och att föredra ärenden i byggnadsnämnden.

I båda uppdragen ingår att utveckla verksamheten samt arbeta proaktivt med bl a information till medborgarna.

Kompetenskrav
- Akademisk examen inom området, t ex arkitekt, civil- eller högskoleingenjör, alternativt rättsvetenskap/juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- God förmåga att kommunicera i tal och skrift
- Körkort B

Arbetet sker i nära samspel med kollegor, politik, medborgare och näringsliv. Därför är det viktigt att både kunna och tycka om att kommunicera och samarbeta. Du bör vara analytisk, strukturerad och kunna anpassa dig till nya förutsättningar och krav.

Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator och att läsa ritningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
För bygglovshandläggare
- Gestaltningskompetens genom utbildning och/eller erfarenhet
- Erfarenhet av mångårigt arbete med bygglov
- Goda kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområdet främst plan- och bygglagen
- Erfarenhet från entreprenadverksamhet, byggprojektering eller arbete inom en politiskt styrd organisation
- Ytterligare språkkunskaper utöver svenska

För tillsynshandläggare
- Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Kunskaper kring gällande lagstiftning främst plan- och bygglagen. 
- Erfarenhet av handläggning av liknande ärenden.

Om arbetsplatsen
Vi är ca 30 engagerade medarbetare på Bygglovavdelningen som ingår i Stadsbyggnadskontoret med drygt 130 anställda. Stadsbyggnad ansvarar för översiktlig planering, detaljplanering, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, fastighetsbildning, GIS och kartframställning.

Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, 100%
Tillträde omgående
Flera tjänster

Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2017-01-31.

Ref.nr: Sam 2/2017

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun Örebro
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 februari 2017

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

24 april 2024

20 mars 2024