Bygglovshandläggare/byggnadsinspektör

Bygglovshandläggare/byggnadsinspektör

Arbetsbeskrivning

Kommunstyrelsens förvaltning arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.Guldläget är vårt namn på den helt unika situation som vi nu upplever i Ludvika kommun. Vi kommer att växa med många tusen invånare i den här tillväxtfasen utan historiskt motstycke. Våra bygglovshandläggare och byggnadsinspektörer får naturligtvis en nyckelroll i uppväxlingen.

På verksamhetsområde miljö och bygg får du 20 kollegor som alla strävar mot målet att vara till bästa hjälp för allmänheten, i relation till de lagar och regler som styr verksamheten. Här tar vi hjälp av varandra och lär av varandra.

Ansvarig för verksamheten är myndighetsnämnden miljö och bygg, men de flesta och rutinmässiga ärenden hanteras som delegationsbeslut av respektive handläggare.

Arbetsplatsen är belägen i Folkets hus, där flera andra av de roller som är centrala i Guldläget sitter. Här hittar du till exempel samhällsplanerare, exploateringsingenjörer, GIS-ingenjörer och vårt upphandlingscenter, som servar sju av länets kommuner.

Arbetsuppgifter 

Dina arbetsuppgifter är i huvudsak handläggning av lovärenden, både i lovprocessen och den tekniska delen. Det innebär granskning mot plan/utom plan, ärendegranskning, remisser, expediering av beslut, delgivning och kungörelse. Du kommer också att hålla tekniska samråd och skriva protokoll samt göra arbetsplatsbesök. Bygglovsavdelningen handlägger även strandskyddsdispenser. 

Du har dagligen kontakt med allmänheten och aktörer inom byggbranschen i samtal, vid samråd och på byggarbetsplatsen. Du jobbar alltså mycket ute och får därmed träffa alla möjliga sorters människor, allt från de som inte vet vad ett bygglov är till de som har full koll. Du är experten som guidar dem framåt, är tillmötesgående och hjälpsam, men ser till att allt sker enligt rådande bestämmelser. Det är det som gör jobbet så utvecklande och kul!

Verksamhetsområde Miljö och bygg samarbetar med Smedjebackens kommun.Om behovet uppstår hjälper kollegorna på kontoren helt enkelt varandra.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom lämpligt område för uppdraget till exempel inom bygglov, förvaltningsjuridik, offentlig förvaltning, administration, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har flerårig erfarenhet från byggbranschen, kanske är eller har du arbetat som konsult, brandingenjör, platschef, projektledare, teknisk förvaltare eller liknande. Du har kännedom om bygglagstiftningen såsom, PBL, PBF, BBR samt angränsande lagstiftning och regelverk.

Vi ser det som meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av arbete med tillhörande lagstiftning inom plan- och byggområdet, strandskydd samt kommunal verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem.

Du behärskar svenska språket väl och har en förmåga att uttrycka dig tydligt och lättillgängligt i tal och skrift.

Personliga egenskaper

Eftersom du kommer att träffa på många olika sorters människor, behöver du ha en god förmåga att kommunicera och samarbeta. I mötet med människor har du ett professionellt förhållningssätt där du hanterar situationer på ett lugnt sätt. Även om vi är duktiga på att hjälpas åt och samarbeta på vår sektion, så vill vi att du är självständig och självgående samt att du har ett strukturerat arbetssätt. Du gillar snabba tempoväxlingar i arbetet och stimuleras av varierande arbetsuppgifter.

Du är också villig att hugga in där det behövs, oavsett om det är "ditt" jobb eller inte. Du är prestigelös men har skinn på näsan. Du är beredd att kliva in i en ambitiöst arbetande grupp där kunden är i fokus och slutresultatet alltid är viktigast och där sammanhållningen i gruppen är oerhört viktig så att vi har kul och trivs längs vägen. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper!

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas.

Anställningsform

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid

Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Antal platser: 2

Övrig information

Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket medför säkerhetsprövning. Krav på svenskt medborgarskap samt godkänd säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning.

Upplysningar

Tf Verksamhetschef
Laila Dufström 0240-866 84
Jessica Hedlund 0240-866 56


Fackliga organisationer

Vision och Akademikeralliansen 
nås via växeln 0240-860 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 september 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2023
  • Ansök senast: 23 september 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

24 april 2024

20 mars 2024