OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 12 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad.
Denna tjänst riktar sig främst till dig som blivit uppsagd från Arbetsförmedlingen p.
g.a. arbetsbrist och är berättigad till företrädesrätt till återanställning.
Arbetsförmedlingen IT genomför för närvarande Sveriges mest spännande och omfattande förändringsarbete där både IT-landskapet och IT-organisationen moderniseras i grunden – och allt i rasande fart. Vårt mål är högt, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet. Vår digitala transformation innebär en stor förflyttning i vilka tjänster vi levererar och på vilket sätt.
Vi söker nu en erfaren byggstensansvarig (produktägare) med erfarenhet av utveckling i organisationer med komplexa IT-miljöer som vill driva arbete med vår nya besluts- och ärendehanteringsplattform (BÄR) framåt.
Vilka är vi
Sektionen Ärendehanteringsplattform är en möjliggörare för Arbetsförmedlingens målbild 2021 där målsättningen är att den omfattande förnyelseresa som startade 2015 ska nå sitt mål. Arbetsförmedlingen kommer då leverera våra tjänster på helt andra sätt – med nya metoder och i nya kanaler och där utgångspunkten är kundernas (Arbetsgivare och Arbetssökande) behov.
För att lyckas att bli en modern myndighet med kapacitet att möta både interna användares och externa kunders behov, kräver vårt förnyelsearbete en kraftig utveckling av plattformar och digitala kanaler. Därför har vi sedan april i år skapat sektion Ärendehanteringsplattform som ansvarar för etablering, arkitektur, vidareutveckling, förvaltning och drift av myndighetens centrala ärendehanteringsplattform för förmedlingsrelaterade ärenden. Sektionen arbetar även med design principer och automatisering av centrala förmågor på den nya Besluts- och Ärendehanteringsplattformen (Pega plattform). Plattformen ska bidra till högre rättssäkerhet och högre grad av digitalisering och automatisering.
Hos oss kommer du till en innovativ miljö med stort fokus på ny teknik och nya arbetssätt som vi utvecklar i samarbete med våra intressenter och samarbetspartners. Du får möjlighet till att komma med idéer och utveckla våra metoder. Dessutom får du engagerande och vänliga kollegor och en chef som är mån om din utveckling!
Ditt uppdrag
En byggstensansvarig leder livscykelhanteringen av vår tekniska plattform för ärendehantering och beslutsstöd. Du ska operativt driva och stödja insatser och arbete för plattformens utveckling, drift och förvaltning. Du visar vägen framåt och har en förmåga att omsätta ord till handling tillsammans med både interna och externa partners.
Du har det övergripande ansvaret för utveckling, teknik, kvalitet och leverans och att arbeta fram strategier och planer som möter både verksamhetens mål och våra användares förväntningar på både kort och lång sikt. Inom ramen för ditt uppdrag ingår även omvärldsbevakning på teknikområdet och du ska kunna prioritera vilken utveckling och vilka förändringar som ger mest kund- och verksamhetsnytta.
Du ansvarar för sektionens samarbete och dialog med många andra roller och funktioner på IT avdelningen och inom myndigheten, såsom masterdata, datadriven analys, integration, produktansvariga, produktägare, utvecklare, IT-arkitekter, jurister, m.fl. Ledorden för sektionen är samarbete med målet att stödja våra användare för att vara framgångsrika och kunna erbjuda rättssäker och effektiv service till våra kunder.
Som Byggstensansvarig stödjer du och leder teamet som tar hand om plattformens arkitektur, drift, förvaltning och utveckling. Du rapporterar status direkt till sektionschefen som har det formella leverans- och personalansvaret. Tillsammans med sektionschefen planerar du och beslutar i frågor kring strategi, operativa förmågor, arkitektur och teknik.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
- har en högskoleutbildning med datainriktning med minst kandidatexamen, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- har erfarenhet av ledning eller styrning av IT projekt/produkt eller IT-utveckling
- har flerårig erfarenhet av agila arbetssätt, såsom SCRUM eller som produktägare
- är van att arbeta i nära samarbete med flera olika roller inom IT-organisationer
- har erfarenhet av systemutveckling i större organisationer med komplexa IT-miljöer
- kommunicerar både muntligt som skriftligt på såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du:
- har intresse av och förmåga att löpande identifiera och driva förändringar
- har erfarenhet av Pega plattform verktygen Jira och Confluence
- förstår interna leveranser inom IT
Vem är du?
Du trivs med att jobba i en dynamisk miljö där du tar initiativ och sätter igång aktiviteter. Du ska kunna driva både teknisk systemutveckling och bidra med långsiktiga visioner. För att bli framgångsrik i ditt arbete bygger du partnerskap och relationer genom din mycket goda samarbetsförmåga samt ha förmåga att kommunicera med många intressenter, både tekniker och verksamheten. Du har förmågan att se helheten och lösa problem på detaljnivå. Du är självgående och planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. I ditt arbete är du strukturerad, analytisk och målorienterad.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Arbetsplatsens adress är Norra Stationsgatan 61. Arbetsplatsen är belägen i vårt nybyggda huvudkontor i Solna Strand, där vi flyttar in i slutet av augusti 2019. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med dnr Af-2019/0033 4473 senast den 2019-8-31. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Gabrielsson, Avdelningschef
0104860602
Peeder Salenvall, HR-partner
0104888321
Clas-Fredric Lund, Sektionschef
0104865480
Ivana Boban Jagodic, Rekryteringspartner
0104871089
Klas Mikaelsson, Sektionschef AI-center
010-488 70 70
Ivana Boban Jagodic, Rekryteringspartner
010-487 10 89
Andrijana Milanovic, Sektionschef
0104881947
Ivana Boban Jagodic
0104871089