Case manager

Arbetsbeskrivning

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Sektor Socialtjänsts verksamhetsdrivande avdelningar är organiserade i en socialpsykiatrisk avdelning, en barn- och ungdomsavdelning, en stöd- och utredningsavdelningen samt en försörjningsstöds- och integrationsavdelning. Sektorn befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt, ökad volym inom verksamheten och kvalitetsfrågor står i fokus. Sektor Socialtjänst har i samverkan med grannkommuner social jour och beredskap utanför kontorstid.

Den socialpsykiatriska avdelningen inom Sektor socialtjänst arbetar med målgruppen psykiskt funktionsnedsatta. Våra brukare bor i ordinärt boende, korttidsbostad eller bostad med särskild service. Avdelningen har tre enheter som i huvudsak arbetar med verkställighet av biståndsbeslut och med hälso- och sjukvårdsinsatser.

ARBETSUPPGIFTER
Som Case manager arbetar du med att stödja människor med psykiska funktionsnedsättningar för att därigenom få dem att uppnå självständighet och oberoende. Genom brukarnära insatser inom det sociala området samt inom hälso- och sjukvård stärker du individer med psykisk sjukdom för att klara av sin vardag, utifrån sina individuella förutsättningar. Du kommer att samverka såväl internt inom avdelningen, sektorn och med andra sektorer i kommunen. Inom ramen för uppdraget har du även en stor del av samverkan med de myndigheter som krävs för att täcka individens alla livsområden. Detta kan i praktiken vara Västra Götalandsregionen, statliga myndigheter såsom Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.
Rollen som Case manager innebär att vara ett vardagsnära stöd som innefattar kartläggning, en samordnande funktion utifrån R-ACT modellen i komplexa ärenden och metodbärare/stödjare till såväl brukare som kollegor inom andra professioner. Du ska förmedla och coacha i arbetsmodellen till personal, brukare, anhöriga och andra externa parter. Genom de modeller vi arbetar utifrån skapar du struktur kring brukare utifrån dennes individuella behov och resurser. Då du är en samordnande roll i nätverket runt brukaren ligger det även på dig att koordinera fakta från andra aktörer utifrån brukarens behov och därigenom ge personal, brukare, anhöriga och externa aktörer strategier för att brukare ska kunna uppnå självständighet och oberoende. Utöver de brukarnära arbetsuppgifterna kommer du även, tillsammans med övriga medarbetare, att vara en viktig del i avdelningens och enhetens utvecklingsarbete i verksamhetsfrågor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med minst gymnasial examen inom social- eller beteendeinriktning med påbyggnad om minst 30 hp i metoden Resursgrupps ACT. Har du examen på akademisk nivå inom detta områden är det meriterande.
Du har tidigare arbetat med personer med psykisk funktionsnedsättning.
Som person är du omvärldsmedveten och har en god förmåga att se helheter. Du har ett förhållningssätt som ger människor möjlighet att växa och arbetar målinriktat med fokus på att ge brukaren möjlighet att uppnå självständighet och oberoende. Då vi ibland hanterar besvärliga frågor ser vi även att du har en god förmåga att arbeta med motstånd. Genom att vara innovativ, flexibel, ha tålamod och uthållighet når du framgång i ditt arbete.
Då det förekommer resor i tjänsten krävs att du har B-körkort för manuellt växlad bil.

ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för att utveckla jämställda och jämlika verksamheter riktade till kvinnor och män, pojkar och flickor oavsett bakgrund och tillhörighet samt arbetsplatser fria från diskriminerande strukturer.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Kent Hovemyr
0500-49 74 39
Enhetschef Anna Spångberg
0500-49 74 15
Enhetschef Pernilla Fredriksson Beijer
0500-49 74 16
Enhetschef Maria Fridholm
0500-49 80 00
Avdelningschef Ulrika Bergman
0500-49 80 00 vx
Enhetschef Maria Fridholm
0500-49 74 16

Sammanfattning

Besöksadress

Fredsgatan 4 SKÖVDE
None

Postadress

Fredsgatan 4
SKÖVDE, 54183

Liknande jobb


Behandlingsassistent/Socialpedagog

Behandlingsassistent/Socialpedagog

11 maj 2024

Studiecoach

Studiecoach

20 maj 2024