Change och release ansvarig till Svenska kraftnät

Arbetsbeskrivning

Är du redo att ta ansvar och driva Change- och releaseprocesserna i vår IT-miljö?

Rollen som Change- och releaseansvarig är central för att säkerställa stabila IT-miljöer vilket är mycket viktigt för oss eftersom vi ansvarar för drift och utveckling av Sveriges stamnät. Tjänsten omfattar ett operativt ansvar för hanteringen av ändringar i våra IT-miljöer men vi förväntar oss också att du bidrar till utveckling och effektivisering av våra arbetssätt.

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att organisera och leda arbetet med hantering av ändringar i våra IT-miljöer. I rollen ingår att driva processen för hantering av ändringar inklusive arbetsgrupper och beslutsforum, schemalägga införande av ändringar i IT-miljöerna samt upprätta en planeringskalender för året. Du ska verka för en ökad förståelse av processerna genom regelbunden kommunikation i tal och skrift samt genom utbildningar. Arbetet kommer att genomföras i nära samarbete med våra systemansvariga och förvaltningsledare inom IT.

Arbetet med att införa ITIL baserade processer pågår och du förväntas bidra till fortsatt utveckling och införande av dem. Det är viktigt att införandet av processerna sker i samverkan med berörda roller inom IT-förvaltningsorganisationen. Vi förväntar oss också att du tar initiativ till utveckling av arbetsmetoder som effektiviserar och ökar kvaliteten på ändringsprocessen som agerar som kravställare på det IT-stöd som krävs till dessa processer.

Din bakgrund och kompetens
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta med change- och releasehantering. Du har kunskap om hur IT stöttar verksamheten samt hur en komplex IT-miljö hänger samman. Du har god vana av att kommunicera med olika intressenter både internt och externt.

Akademisk utbildning med inriktning inom IT eller motsvarande kompetens erhållen på annat sätt är ett krav. Vi vill också att du har dokumenterad arbetslivserfarenhet av ITIL. Erfarenhet av produktionssättning i driftmiljö och en bakgrund inom IT-infrastruktur samt erfarenhet av pm3 är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Du har god förmåga att skapa goda relationer och trivs med att samarbeta med andra för att nå bästa resultat. I den här rollen krävs att du kan ge stöd och styrning till organisationen för att få fram effektiva processer. För att lyckas med detta behöver du motiveras av att organisera, planera, prioritera och skapa praktiska lösningar för komplexa problem.

Vid urvalet läggs stor vikt vid personliga egenskaper.

Tjänsten är placerad på IT-avdelningen, enhet IT-projekt och samordning och vårt kontor finns centralt i Sundbyberg.

Välkommen med din ansökan senast den 6 februari.

Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta enhetschef Sara Carmo e Silva Sjölund tel. 010-475 8034, HR-specialist Sofie Westerberg tel. 010-475 8615. Fackliga företrädare är Erik Böhlmark (SACO), tel. 010-475 8614, Stefan Ekberg (ST), tel. 010-475 8291. Du når oss även via e-post fornamn.efternamn@svk.se



Om Svenska kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden. En trygg elförsörjning är en förutsättning för att Sverige inte ska stanna. Därför övervakar och styr vi elsystemet dygnet runt. Vi bygger även ut stamnätet för att möta morgondagens behov. Vi är drygt 600 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i Sverige. Svenska kraftnät har även i uppdrag att främja en öppen svensk, nordisk och europeisk marknad för el. Därför bygger vi nya elförbindelser som stärker kopplingarna till det europeiska elnätet. Vi deltar också i det europeiska samarbetet för att skapa en gemensam elmarknad inom EU. Dessutom har vi ett nära samarbete med andra systemoperatörer i Norge, Finland och Danmark för att driva vårt elsystem effektivt.

Vi strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det innebär att vi fokuserar på att ge våra medarbetare utmanande arbetsuppgifter, bra förmåner och förutsättningar för en god balans mellan arbetsliv och privatliv. Läs mer om oss på www.svk.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 16 januari 2017

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


BI-utvecklare

8 mars 2024

Blivande expert inom krigsspel

Blivande expert inom krigsspel

15 mars 2024

27 februari 2024

13 februari 2024