Chef för Länstrafiken i Örebro

Arbetsbeskrivning

Sedan den 1 januari 2012 ansvarar Örebro läns landsting för kollektivtrafiken i Örebro län genom sin roll som regional kollektivtrafikmyndighet. För att möta framtida utmaningar på området inrättade landstinget den 1 januari 2013 en ny förvaltning under namnet Länstrafiken.
En av landstingets huvudarbetsuppgifter är att skapa förutsättningar för ett gott liv, livskvalitet och bidra till en regional utveckling för länets innevånare.
I samband med att Örebro läns landsting blev kollektivtrafikmyndighet övertog landstinget ansvaret för kollektivtrafiken i Örebro län. Därmed ansvarar landstinget för all kollektivtrafik i länet med bussar och tåg. Landstinget har också ansvar för anropsstyrd trafik som färdtjänst och sjukresor.
Man är en av länets största arbetsgivare med cirka 9 000 anställda på arbetsplatser fördelade över hela länet. Man värdesätter kreativitet, en hälsosam arbetsmiljö, jämställdhet och mångfald.


Arbetsbeskrivning
Länstrafiken erbjuder dig ett variationsrikt och utmanande arbete med att leda och vidareutveckla kollektivtrafiken i Örebro län.
Som chef för länstrafiken ansvarar du för landstingets strategiska frågor inom trafikområdet såväl internt som externt. Du tar ut en tydlig färdriktning och ansvarar för mål och uppföljning inom ditt ansvarsområde. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. En viktig del i ditt arbete kommer att vara att driva förändringsarbete. Det innefattar att stegvis utveckla en snabb och effektiv trafik som gör det attraktivare att resa kollektivt. En viktig del i det är också att marknadsföra trafiken och att använda IT-lösningar som underlättar resandet och gör trafiken bättre. För att klara de klimatmål som finns uppställda för transportsystemet behöver kollektivtrafiken ställas om till att i större utsträckning kunna drivas utan fossila drivmedel.

Tjänsten är placerad i Örebro och du rapporterar direkt till landstingsdirektören. Det finns stora möjligheter till att få löpande kompetensutveckling.

Vem är du?
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och vi ser att du har mångårig erfarenhet av ledarskap, kanske inom offentlig verksamhet. Du bör ha erfarenhet från kollektivtrafikbranschen och infrastrukturfrågor, det är meriterande med erfarenhet av offentlig upphandling. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har god förmåga och intresse att verka i en politiskt styrd organisation nära de förtroendevalda.


Som person är du en skicklig kommunikatör och du har en god social kompetens och samarbetsförmåga. Du ska ha kunna leda andra på ett coachande sätt och på ett tydligt vis formulera strategier och koncept. Vi ser att du är duktig på att skapa relationer och nätverk och du har en god verbal förmåga. Tjänsten kräver att du kan hantera de krav och motgångar som du kan ställas inför och att du är affärsinriktad med en förmåga att tänka kommersiellt.


Kontaktperson
Tycker du att detta låter intressant, skicka då in din intresseanmälan genom att klicka på ”Ansök nu” med ett registrerat och uppdaterat CV. För mer information om tjänsten kan du kontakta Experis rekryteringskonsult Urban Appelquist på tel. 070-377 45 95. Sista dag att visa intresse är 6 oktober.

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Frisendahl
060-64 65 40
Maria Håkansson
+46 (0)660-59972
Karin Backman
063-57 66 63
Veronica Hagborg
0703773512
Bernt Legersjö

Tom Jakobsen
0910-58 66 92
Elin Granholm

Lena Råberg-Wigermo

Urban Appelquist
019-16 65 54
Denise Wiberg
031-61 72 50

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Experis Executive Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Enligt överenskommelse
  • Publicerat: 25 september 2013

Besöksadress

Klarabergsgatan 28
None

Postadress

BOX 1125
Stockholm, 11181

Liknande jobb


26 februari 2024

Enhetschef till trafikledningen på Renova

Enhetschef till trafikledningen på Renova

1 december 2023

29 november 2023