Chef till till Kvalitets- och utvärderingskontoret

Arbetsbeskrivning

Omsorgs- och äldreförvaltningen arbetar på uppdrag från omsorgsnämnden och äldrenämnden. Omsorgs- och äldrenämnden ansvarar som beställarnämnder/uppdragsnämnder för bland annat äldreomsorg, handikappomsorg, psykiatri och individ- och familjeomsorg. Omsorgsdirektören är ansvarig tjänsteman och verksamheten omfattar ca 40 medarbetare med uppgift att bistå nämnderna med sakkunskap, analyser och utredningar som underlag för beslut. Till omsorgskontoret hör också FoU-centrum för vård, omsorg och socialt arbete samt enheten för IT och e-hälsa.

Vård och omsorg är delar av kommunens kärnverksamhet, där flera viktiga framtidsfrågor finns. För att på bästa sätt möta och forma framtidens behov krävs nytänkande och kreativitet som vilar på en medveten och fast värdegrund.



Om arbetsplatsen
Verksamheten och tjänsten som chef är organisatoriskt placerad på Omsorgskontoret och är direkt underställd omsorgsdirektören.

Chefens roll är att ansvara för att leda och utveckla verksamheten inom kontoret på delegation från omsorgsdirektören. Kontoret består av medarbetare med kompetens inom kvalitets, avtals-, och verksamhetsuppföljning. Utöver detta är äldreombudsmannen, MAS och MAR placerade inom enheten. 

Kvalitets- och utvärderingskontorets övergripande uppdrag är att säkerställa god kvalitet inom Omsorgsnämnden och Äldrenämndens verksamhetsområden. Kontoret tar ett övergripande ansvar för hantering av kvalitets-, avtals-, och verksamhetsuppföljning inom Omsorgsnämnden och Äldrenämndens verksamhetsområden.

Arbetsbeskrivning
Chefen har det övergripande ansvaret för att:

- Samordna, leda och utveckla den operativa kvalitets-, avtals-, och    verksamhetsuppföljningen inom Omsorgsnämndens och Äldrenämndens ansvarsområden.
- Följa upp kraven i avtal och förfrågningsunderlag och i gällande lagstiftning samt följa upp effekter och resultat av insatser och prestationer i den verksamhet som bedrivs.
- Rapportera sitt ansvarsområde till Omsorgsnämnden och Äldrenämnden samt till Kommunstyrelsen.
- Säkerställa kontorets verksamhet, ekonomi och personal samt leda och fördela det dagliga arbetet.
- Genom förbättrad struktur, systematik och samordning säkerställa helhetsperspektiv på uppföljningsarbetet som gynnar god kvalitet i verksamheterna med nyttan/resultatet för brukaren i centrum
- Svara för kontorets omvärldsbevakning samt vara förvaltningens representant i olika regionala, nationella och internationella sammanhang.
- Tillsammans med övriga gruppchefer på omsorgskontoret arbeta med att utveckla kvalitetsarbetet inom förvaltningen.
- Delta i förvaltningens ledningsgrupp som leds av omsorgsdirektören.   

Kvalifikationer
Du har:

- Högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget
- Erfarenhet från offentligt finansierad verksamhet
- Erfarenhet från uppföljningsarbete av kvalitet, verksamhet och avtal
- Kunskap om upphandlingslagstiftningen
- Kunskap om Socialtjänstlagen
- Ett konsultativt förhållningssätt
- Erfarenhet av personalledning
- Erfarenhet från arbete i en politisk styrd organisation

För att klara uppdraget krävs det av dig att du driver ditt ansvarsområde framåt på ett organiserat, strukturerat och målorienterat sätt. Du är lyhörd och har lätt för att samarbeta. Du kommunicerar väl med olika människor och har förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift. Du drivs av en vilja att se möjligheter till förbättringar både för den egna verksamheten och för kunden/brukaren. Du är en tydlig ledare som styr verksamheten tillsammans med dina medarbetare mot uppsatta mål. Med utgångspunkt i detta är du en person som gärna tar initiativ och som uppnår resultat.

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Peder Ellison/omsorgsdirektör
013-26 36 45
Elisabeth Ekström Ulvenäs/planeringsledare
013-20 63 13
Elisabeth Viman/planeringsledare
013-20 70 10
Mattias Bly, rekryterande chef
013-20 74 04
Gustav Liljenström, HR-konsult
013-26 32 81
John Fristedt Utvecklingschef/IT
072-528 9389
Marie Eriksson daun/Akademikerförbundet SSR
013- 20 87 79
Åsa Drange/ekonomichef
013-294695
Linda Ljungqvist/Omsorgsdirektör
013-20 60 00
John Fristedt/IT-utvecklingschef
013206701

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

8 maj 2024