Chef vid Polisens kontaktcenter (PKC)

Arbetsbeskrivning

Polisens kontaktcenter (PKC) är en central del av Polisens service till sina kunder, med utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. PKC ska vara det första steget för telefon- och internetanmälningar i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess, med fokus på brottsofferbemötande. PKC är en nationell resurs inom ramen för 7 samverkande polismyndigheter som jobbar som ett "front office" för samtliga 21 polismyndigheter.

Till polisens kontaktcenter ringde under 2007 ca 2,3 miljoner samtal. Polisens mål är att 90% av dessa samtal ska vara besvarade inom 3 minuter. PKC skriver ungefär 40% av Sveriges totala mängd polisanmälningar och därutöver inkommer cirka 10% polisanmälningar via www.polisen.se

Polisens kontaktcenter är under pågående centralisering till sju utvalda polismyndigheter. Det kommer att ställas stora krav på samverkan och samplanering mellan de sju "PKC myndigheterna" bland annat vad gäller bemanningsfrågor och semesterplanering.


Dina arbetsuppgifter:

- du ansvarar för att utveckla verksamheten mot uppsatta mål enligt centralt beslutade strategier
- du ska operativt driva verksamheten på ett ändamålsenligt och effektivt sätt
- du ansvarar för att kontaktcentret bidrar till att ytterligare effektivisera utredningsverksamheten
- du har personal och budgetansvar
- du ansvarar för att leda och utveckla verksamheten i samverkan med det nationella PKC och övriga "PKC myndigheter"
- du ska se till att verksamheten bedrivs enligt föreskrifter, allmänna råd och andra direktiv
- du ska vara ansiktet utåt och marknadsföra PKC som en central servicefunktion inom polisen


Din bakgrund:
Du bör ha erfarenhet av arbete som chef för en organisation med liknande verksamhet och du är van att arbeta i en serviceorganisation. Du har kunskap och erfarenhet av lag- och avtalsenliga arbetstidsmodeller. Erfarenhet av arbete med övergripande strategier med en tydlig målfokusering är meriterande. Det är viktigt att du trivs med att ha en operativ ledarroll.

Kvalifikationer/Vår syn på dig:
Vi lägger stor vikt vid ditt ledarskap och din förmåga att engagera medarbetarna mot uppställda service- och verksamhetsmål. För dig som arbetsledare ska det vara självklart att nyttja olika kompetenser vid enheten och medarbetarnas delaktighet är något naturligt och positivt för den fortsatta utvecklingen av verksamheten.

Ditt ledarskap ska kännetecknas av kommunikation, engagemang och samarbete samt förmåga att i dialog med den Nationella funktionen för PKC vid RPS och företrädare för de övriga sex "PKC myndigheterna" planera, genomföra, följa upp och utveckla enhetens verksamhet.

Du som person är öppen, tydlig och lyhörd och har förmågan att leda en verksamhet både genom styrning och genom delegation. I det förändringsarbete som pågår ska du ha förmågan att se helheten och vara drivande. Ditt arbetssätt är utvecklingsinriktat och du kan leda ett förändringsarbete. Du har stor samarbets- och kommunikationsförmåga, bl.a. för att nå resultat genom andra och erbjuda ett klimat för medarbetarutveckling utifrån organisationens mål och resultat samt garantera gott samarbete med övriga huvudenheter. Arbetet vid kontaktcentret är kundfokuserat, som chef har du en nyckelposition för att detta fokus ständigt är aktuellt hos alla medarbetare.

Sammanfattning

Liknande jobb


Myndighetschef

15 maj 2024

Site Manager

Site Manager

14 maj 2024

enhetschef till Medborgarskolan

enhetschef till Medborgarskolan

14 maj 2024