Chefsadministratör - inriktning budget

Arbetsbeskrivning

VERKSAMHETSBESKRIVNING

Linköpings tingsrätt, Hyres- och arrendenämnden i Linköping och Förvaltningsrätten i Linköping är samlokaliserade med moderna och ändamålsenliga lokaler på Garnisonen. Domstolarna har administrativt samarbete med gemensam växel och reception samt expeditionsvaktsgöromål. Vi är f.n. totalt 100 anställda. I februari 2011 flyttar Förvaltningsrätten in i nya tillbyggda lokaler och då räknar vi med att domstolarna tillsammans kommer att ha ca 120 medarbetare. Den sammanlagda budgetomslutningen är cirka 80 miljoner kronor varav cirka 85 % utgör personalkostnader

ARBETSUPPGIFTER

Den administrativa enheten kommer att bestå av högst nio medarbetare förutom chefsadministratören. Dina ansvarsområden som chef på enheten är löpande personaladministration för personal och nämndemän, kursadministration och löpande ekonomiadministrativa frågor som fakturahantering och utbetalningar i den administrativa verksamheten. Enheten svarar också för myndighetens administrativa diarium, den interna informationen via intranätet samt biblioteks och arkivfrågor. Utöver detta ansvarar du för följande verksamheter som delas mellan domstolarna;
- reception/växel
- vaktmästeri
- IT (användarsupport)
I ditt personalansvar ligger att hålla utvecklings- och lönesamtal samt också skapa en god arbetsmiljö på enheten.
I rollen som domstolarnas expert på budget- och planeringsfrågor är de övergripande arbetsuppgifterna att för båda domstolarna ta fram årliga budget- och planeringsunderlag, utveckla former för att följa upp budget och verksamhet samt biträda lagmännen i regelbundna budget- och verksamhetsdialoger med Domstolsverket. En viktig del av dina arbetsuppgifter är därför att bidra till att arbetet med såväl planering som uppföljning av verksamhet och ekonomi de kommande åren blir ett verkningsfullt ledningsstöd i syfte att bidra till en ökad grad av måluppfyllelse avseende ekonomi och verksamhet.
Andra viktiga arbetsuppgifter är att svara för förekommande upphandlingar samt säkerställa rutiner för internkontroll på domstolarna och i övrigt sträva efter att effektivisera det ekonomiadministrativa arbetet .

UTBILDNING/ERFARENHET

Vi vill att du har erfarenhet av kvalificerat arbete med budget- och planeringsfrågor, företrädesvis inom offentlig verksamhet. Erfarenhet av arbetsledning inom området utgör en särskild merit.
Din utbildningsbakgrund är en universitetsexamen som ekonom eller annan examen med ekonomiinriktning som kan prövas likvärdig. Vi förutsätter dock att du har intresse även för personalfrågor.
Vi lägger även stor vikt vid dina personliga egenskaper. I chefsrollen liksom i expertrollen är det viktigt att vara
- tydlig med vad du vill åstadkomma
- bra på att kommunicera och skapa förståelse för de frågor du driver
- ser dialogen och samarbete som viktig del för att nå önskvärda resultat
- förändringsbenägen
- stresstålig och
- har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Ange dina löneanspråk i ansökan. Tillträde efter överenskommelse. Vi eftersträvar mångfald bland personal när det gäller ålder, kön och kulturell bakgrund

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Tingsrätt
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 18 oktober 2010
  • Ansök senast: 10 november 2010

Postadress

Box 365
LINKÖPING, 58103

Liknande jobb


6 november 2023

3 november 2023

3 november 2023