Chefsstöd till verksamhetsområde Halmstad

Chefsstöd till verksamhetsområde Halmstad

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Läs mer om anstalten Halmstads verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/halmstad/#om

Verksamhetsområde Halmstad består av en anstalt placerad i säkerhetsklass 2 och en anstalt i säkerhetsklass 3 och har sammanlagt 97 platser, varav 9 i klass 3. Anstalten är belägen strax intill Flygstadens handelsområde, fem kilometer väster om Halmstads centrum på Lannavägen 3.

Anstalten leds av kriminalvårdschef Arijana Rekic, som tillsammans med tre kriminalvårdsinspektörer har det operativa ansvaret. Anstalten har ca 80 anställda fördelade inom flera olika yrkesgrupper och kompetenser.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som chefsstöd är att stödja kriminalvårdschefen att nå verksamhetens mål, bibehålla en god arbetsmiljö och möjliggöra ett närvarande ledarskap. Som chefsstöd ska du även bistå kriminalvårdsinspektörerna (första linjens chefer) med samordning av övergripande processer för verksamhetsområdet genom uppföljning, utredning, handläggning och administration enligt nedan arbetsuppgifter:

Arbetsuppgifter
• Stötta kriminalvårdschef i olika processer genom att följa upp, analysera och lämna förslag till åtgärder
• Samordna, handlägga och bereda ärenden med olika tidsperspektiv
• På uppdrag av kriminalvårdschef bistå kriminalvårdsinspektörer i arbetet med effektivisering, verksamhetsbeskrivningar och organisationsförändringar såsom till exempel utveckling och avveckling av verksamhet
• Ta fram beslutsunderlag och andra underlag till ledningsgruppsmöten, skyddskommittéer och förhandlingar
• Genomföra och hantera remisser
• Ta fram handlingsplaner för att åtgärda identifierade brister i verksamheten
• Praktisk samordning, förberedelser och planering av förhandlingar, möten, utbildningar och övningar

Vid frånvaro eller tillfälligt förhöjd arbetsbelastning även stödja andra verksamhetsområden utifrån ett regionalt perspektiv.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som gillar struktur! Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar, påminner och följer upp. Du tar även initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Vi ser också gärna att du är kreativ och kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor.

Du samarbetar bra med andra människor genom att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav
• Akademisk utbildning inom juridik, ekonomi, personal eller annan inriktning som av Kriminalvården bedöms vara relevant för tjänsten
• Flerårig arbetslivserfarenhet som av Kriminalvården bedöms vara relevant för tjänsten
• Erfarenhet av att handlägga ärenden, genomföra utredningar och bereda beslut
• Erfarenhet av att driva, leda och underhålla processer med flera aktörer
• Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift
• Goda kunskaper i Excel
• B-körkort

Meriterande
• Aktuell och väl vitsordad erfarenhet av arbete inom Kriminalvården
• Arbetslivserfarenhet från annan myndighet
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling
• Erfarenhet av förändringsarbete
• Erfarenhet av personalplanering


ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Intervjuer planeras att genomföras 13 januari 2022

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kriminalvårdschef Kenth Ahlin
035-2950101
Kriminalvårdsinspektör Patricio Mora
035-2950105
Kriminalvårdsinspektör Lotta Bodin
035-2950102
Kriminalvårdsinspektör Jörgen Bisseberg
035-295 01 03
Personalhandläggare Agneta Alenäs
035-295 01 07

Sammanfattning

Besöksadress

30241 HALMSTAD
None

Postadress

Lannavägen 3
HALMSTAD, 30241

Liknande jobb


Administrativ chef

Administrativ chef

30 maj 2024

Fastighetskonsult

Fastighetskonsult

29 maj 2024

Verksamhetsutvecklare inköp

29 maj 2024

Administratör för förbättringsarbete hos Stora Enso

Administratör för förbättringsarbete hos Stora Enso

28 maj 2024