Chef/utredare till Patientnämndens kansli

Arbetsbeskrivning

Brinner du för utveckling och är genuint intresserad av människor? Drivs och lockas du av utmaningar och förbättringsarbete? Då är du den vi söker!

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans inom Region Jämtland Härjedalen vars uppgift är att främja kontakterna mellan patienterna och hälso- och sjukvården, den offentligt finansierade tandvården och hälso- och sjukvården inom kommunerna. Patientnämnden består av förtroendevalda politiker som till sin hjälp har ett eget kansli med tre anställda tjänstemän varav en chef tillika utredare samt två utredare. Patientnämndens kansli finns centralt i Östersund.

Verksamheten är just nu inne i en intressant utveckling då en nationell översyn sker inom området för klagomålshanteringen. Enligt förslag ska patientnämndernas roll i patientsäkerhetsarbetet på olika sätt stärkas.


ARBETSUPPGIFTER
Som chef för patientnämndens kansli ansvarar du för att nämndens verksamhet bedrivs enligt lagstiftning och regionfullmäktiges inriktning. Du verkställer patientnämndens beslut och ansvarar för ekonomi, personal och verksamhetsfrågor. Du leder, planerar, följer upp och utvecklar verksamheten med patientsäkerhetsarbetet i fokus. Du medverkar personligen, eller genom ersättare, vid patientnämndens sammanträden och ansvarar för tjänstemannaberedningen av de ärenden som där skall behandlas. Du är direkt underställd ordförande för patientnämnden.

Som utredare är din uppgift att ge råd och stöd till patienter/vårdtagare utifrån deras behov, vilket medför många kontakter, framförallt per telefon, med patienter och anhöriga, samt verksamhetsansvariga. Genom uppföljning och återrapportering till berörda verksamhetsledningar och till patientnämnden bidrar kansliet till kvalitetsförbättringar och höjd patientsäkerhet inom vården.

Arbetet innebär också kontakter med patient- och intresseföreningar, externa aktörer som Inspektionen för vård och omsorg - IVO, och andra myndigheter. Till detta kommer löpande administration samt att informera om patientnämnden i olika sammanhang.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning för uppgifterna eller annan utbildning som i kombination med yrkeserfarenhet bedöms som likvärdig. Du har tidigare chefs- och ledarerfarenhet. Du har också kunskaper om kommunallagen, reglerna om offentlighet och sekretess och övriga regler som styr hälso- och sjukvården som verksamhet. Vi värderar att du har förståelse för de förutsättningar och villkor som gäller i en politiskt styrd organisation.

Vi erbjuder dig ett meningsfullt jobb med intressanta och ibland utmanande arbetsuppgifter i ett spännande skede i patientnämndens utveckling. För det behöver du vara tydlig och omdömesgill i ditt beslutsfattande och ha en utvecklad fallenhet att samarbeta med andra. Du är självgående, lyhörd och serviceinriktad. Du har ha en mycket god analytisk förmåga och tar ansvar och initiativ för att realisera kvalitetsförbättringar. Du har en god pedagogisk förmåga, kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt har förmåga att strukturera och organisera arbetet på ett bra sätt. Goda kunskaper att hantera IT och applikationer är en förutsättning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Anna-Karin Nilsson
0687-166 52
Chef för Centrala elevhälsan Bergs kommun Ulla H Gustavsson
0687-161 00
Enhetschef Mia Ajax
063-153507
Enhetschef Pernilla Johansson
063-155444
Medicinskt ledningsansvarig läkare Anna-Karin Roos
063-153000 (sökn via vx)
Enhetschef Åsa Torbjörnsson
063-14 20 27 alt 072-5662360
Personalkonsult Karin Engnér
063-154442
Personalkonsult Jonas Holmgren
063-147628
Personalkonsult Ingrid Larsson
063-147594, 076-5258387
Personalkonsult Siv Wahlström
063-147651

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Jämtland Härjedalen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-10-01 , upphör: Tillsvidareanställning som grundanställning med tidsbegränsat (vanligtvis 4 år) förordnande som chef. .
  • Publicerat: 1 augusti 2016

Besöksadress

Kyrkgatan 12 83127 Östersund
None

Postadress

Box 654
Östersund, 83127

Liknande jobb


Förundersökningsledare till Södertälje

Förundersökningsledare till Södertälje

12 januari 2024

Gruppchef för Betongutredningar

Gruppchef för Betongutredningar

5 januari 2024

28 september 2023