Chief Marketing Officer till Miljonlotteriet

Arbetsbeskrivning

På Miljonlotteriet kämpar vi för en bättre värld. Ett samhälle där ingen far illa av alkohol och andra droger. Vi vet att ljusa krafter är starkare än mörka. Vi motar förtvivlan och ångest med trygghet och hopp. Vi känner att det går att bry sig, istället för att låta bli. Det har varit vår drivkraft sedan 1964, när lotteriet startade. Lotteriet ger oss – och människor omkring oss – kraften att göra skillnad.

Däremot anser vi att för få personer förstår hur man kan bidra till det viktiga arbete vår ägare nykterhetsorganisationen IOGT-NTO gör för samhället. Genom lotteriets intäkter har vi en avgörande roll för IOGT-NTOs finansiering. Sedan år 2000 har Miljonlotteriet bidragit med mer än 2,3 miljarder till IOGT-NTOs livsviktiga alkohol- och drogförebyggande arbete och därmed en bättre värld. Men vi vill mer och behöver din hjälp att tydliggöra, lyfta och nå ut med vår position och erbjudande i en helt ny roll för oss – Chief Marketing Officer.

https://www.youtube.com/watch?v=n957Dw1SXNU&feature=emb_title

Vad blir ditt uppdrag? 

Du kommer in i en spännande och utvecklade fas, där vi utvecklar en tydligt syftesdriven position, kommunikation och försäljning som utmanar tidigare sätt att arbeta. Vi har en unik position där allt vårt överskott går till IOGT-NTO-rörelsen och dess arbete för en bättre värld.

Som CMO har du ansvar för Miljonlotteriets varumärke, kommunikation och försäljning med följande huvudsakliga inriktning:

·        Driva och utveckla försäljningen såväl kvantitativt som kvalitativt i alla kanaler

·        Positionera och utveckla varumärket samt valda varumärkesattityder

·        Strategiskt driva hur Miljonlotteriet beskriver önskad position på marknaden och slår an på de strängar som verkligen engagerar kunden

·        Systematiskt basera varumärkes-och försäljningsstrategier på kundinsikter

·        Skapa engagemang för varumärkesplattform/inriktning och att varje medarbetare implementerar den i sitt ansvarsområde.

Ditt mål är tydligt; ditt arbete ska leda till att få den syftesdrivna tonaliteten kundtillvänd och försäljningsdrivande med en växande kundstock och högre lojalitet. Kännedomen i Miljonlotteriets målgrupp ökar och vi tar större plats när vi beskriver vårt arbete för en bättre värld. Däremot är det du som visar vägen hur vi kommer dit.

Du rapporterar till VD och är en tung roll i vår ledningsgrupp. Du leder en avdelning som består av inköpschef (vinster), kommunikationschef samt de som ansvarar för direktförsäljningskanaler; direktförsäljningschef och kundcenterchef. Samtliga av dina teammedlemmar leder i sin tur team i olika storlekar.

Vem är du? 

För att skapa mervärde och få rätt förutsättningar behöver du:

·        Gedigen erfarenhet inom strategisk och operativt försäljnings-, kommunikations- och marknadsföringsarbete som i sig har inneburit en tillväxtresa.

·        Kunskap och erfarenhet om hur man bygger och/eller förändrar en varumärkesplattform samt driver förändringen i organisationen och skapar en bättre affär.

·        Digital marknadsföringserfarenhet och erfarenhet av digital transformation

·        Flerårig erfarenhet från ledningsgruppsarbete och av att leda ledare med goda resultat

Förutom din erfarenhet tycker du arbetet vi gör är viktigt och vill bidra. Framgångsrik i rollen blir du som är tydlig i din ståndpunkt och har förmågan att argumentera för dina beslut på ett sätt så andra förstår och känner sig involverade. Du har en relationsdriven ledarstil och din erfarenhet hjälper dig att vara ödmjuk och mån om att få andra att känna sig delaktiga. Du är besatt, eller nördig om du så vill, över insikter om kunden och dess upplevelse vilket ligger till grund för dina beslut. Du har en förmåga att se till den affärsmässiga helheten och kan skapa effekt så att saker händer; hos individer, i arbetsgrupper och på företag. Erfarenheter av syftes- och värdegrundsstyrd ideell verksamhet är meriterande.

Låter detta intressant?



I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM som är rekryteringsspecialister inom kommunikation, information, marknad & media. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV på kimm.se där du får svara på några korta frågor.

Vi jobbar med löpande urval och sista ansökningsdag är 13 april. Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig ansvarig rekryteringskonsult, Martin Jerrskog (martin.jerrskog@wise.se) eller Stina Scheller (stina.scheller@wise.se).

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wise Professionals
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 mars 2020
  • Ansök senast: 15 april 2020

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


21 maj 2024

Social Media Marketing Manager to H&M Brand Development

15 maj 2024

12 april 2024