OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du som söker
har förmåga att leda och styra, samtidigt som du kan motivera och engagera dina medarbetare.
Du är drivande, kommunikativ, lyhörd och utåtriktad, och har lätt för att samarbeta och bygga relationer. Hög kundorientering och servicekänsla är andra viktiga delar i ditt ledarskap. Du har en god analytisk förmåga, och du arbetar strukturerat och resultatinriktat med stor beslutsförmåga.
Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper samt kunskaper inom kompetensområdena redovisning och ekonomiadministration Du har erfarenhet av chefs- och ledarskap. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Som enhetschef hos oss
erbjuds du en arbetsplats med kompetenta och kunniga medarbetare, samt arbetsuppgifter som kommer att göra ditt arbete intressant och utvecklande. Du ansvarar för att enheten verkar utifrån såväl strategiska och operativa mål som myndighetens och avdelningens strategier i övrigt för verksamheten. Du leder och planerar enhetens övergripande arbete och du följer regelbundet och systematiskt upp och stödjer enhetens löpande utveckling.
En viktig del i din roll som enhetschef är att leda enhetens medarbetare och ge dem förutsättningar att utvecklas i rollen inom sitt kompetensområde.
Du har personal- och budgetansvar och deltar aktivt i hela avdelningens arbete genom ditt engagemang i avdelningens ledningsgrupp. Ett nära samarbete mellan enheterna på avdelningen är en viktig förutsättning för att utveckla verksamheten och uppnå bra resultat. Det är också viktigt med samarbete med övriga avdelningar inom Domstolsverket.
Genom din roll och dina olika samarbeten i verksamheten får du snabbt en god överblick över Sveriges Domstolars verksamhet vilket ger goda möjligheter att växa i ansvar och utmaningar.
Enheten för ekonomiadministration, Ekonomiavdelningen
Enheten för ekonomiadministration med 10 medarbetare är en av fyra enheter på Ekonomiavdelningen som utgörs av drygt 50 medarbetare. Avdelningen ansvarar för finansiering, budgetering, redovisning, uppföljning, analys och prognostisering av ekonomin och verksamheten, systemförvaltning och utveckling för ekonomiadministrationen samt upphandling inom Sveriges Domstolar.
Enheten för ekonomiadministration ansvarar för den löpande ekonomiska redovisningen inom Sveriges Domstolar vilket innebär bl.la kontering av leverantörsfakturor, sändning av betalfiler, bokföring av in- och utbetalningar, uppbörd av konkursavgifter samt avstämningar. Enheten är även supporterande i ekonomiadministrativa frågor varför service och bemötande är viktiga i utförandet av uppdraget.
Domstolsverket
Domstolsverket bedriver flera stora utvecklingsinsatser som med digitaliseringens möjligheter fokuserar på ökad kvalitet och effektivitet i domstolarnas verksamhet. Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena; IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Läs mer under www.domstol.se.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med ett fyraårigt chefsförordnande.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593