Compliancemedarbetare

Arbetsbeskrivning

Cardif söker en medarbetare till Compliancefunktionen med placering i Göteborg Cardif utgör försäkringsverksamheten inom den franska bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finanstjänster samt en av världens starkaste banker enligt Standard & Poor's.Cardif bedriver i dag verksamhet i 39 länder runt om i världen med fler än 50 miljoner försäkringstagare. Cardif Nordic AB som har varit verksamt på den skandinaviska marknaden sedan 2000 är moderbolag till de två försäkringsbolagen Cardif Försäkring AB och Cardif Livförsäkring AB, som har filialer i Norge och Danmark med kontor i Oslo och Köpenhamn samt säljkontor i Stockholm.Försäkringsbolagen bedriver även gränsöverskridande verksamhet i Finland.Cardif Nordic AB med dotterbolag har idag ett 70-tal medarbetare i Sverige, Norge och Danmark och växer kontinuerligt för att kunna tillgodose våra samarbetspartners behov. Ansvaret för Cardifs Compliancearbetet åvilar styrelsen i respektive bolag.Styrelsen fastställer årligen Compliance Policyn och Instruktionen till chefen för Compliancefunktionen.Compliancefunktionen är direkt underställd VD.Chefen för Complliancefunktionen rapporterar löpande till VD och till styrelsen, men även till sin funktionella motsvarighet inom BNP Paribas Assurance.Funktionens uppdrag är att stötta Cardifs nordiska bolag så att verksamheten bedrivs i enlighet med de regler som gäller för verksamheten.För att möjliggöra detta arbetar funktionen med att identifiera, värdera och informera om de compliancerisker som kan uppstå till följd av att regelefterlevnaden brister.Funktionen deltar vidare i organisationens arbete med att ta fram interna regelverk, implementering av regelverk och uppföljning av efterlevanden av interna regelverk samt rapportering till ledning och styrelse mm. Compliancefunktionen hanterar även penningtvätts- och terrorismbekämpningsfrågor.I rollen som Compliancemedarbetare skall Du: *Biträda chefen för Compliancefunktionen i olika regelefterlevnadsfrågor *Ge organisationen stöd och råd vid framtagande av interna regelverk och implementering av koncernens interna regelverk *Upprätta Policies/interna regelverk och interna processer *Utvärdera och följa upp intern regelefterlevnad *Framställa rapporter till chefen för Compliancefunktionen, ledningen, styrelsen och andra koncernbolag *Koordinera Cardif Nordics Solvens II arbete *Löpande framställa information i Compliancefrågor samt delat i olika utbildningssammanhang Som Compliancemedarbetare rapporterar du till chefen för Compliancefunktionen Bakgrund och kunskap *Minst 5 års kvalificerad erfarenhet från försäkrings-, finans- och/eller revisionsbranschen *Erfarenhet av Compliancearbete *Erfarenhet av Solvens II-arbete *Akademisk utbildning inom juridik och/eller ekonomi *Mycket goda kunskaper i engelska språket, både i tal och skrift Meriterande erfarenhet och kunskap *Erfarenhet av Compliancearbete på den nordiska försäkrings- och/eller finansmarknaden *Försäkringscertifiering/diplomering, ex IFU *Projektledning *Vana att implementera komplicerade stukturer och regelverk *Vana att arbeta processorienterat Personliga egenskaper *Förmåga att arbeta självständigt *Egen drivkraft *Hög integritet *Analytisk *Kvalitetsmedveten *Noggrannhet *Strukturerad *Hög social kompetens och en god kommunikativ förmåga Frågor om tjänsten?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: CARDIF NORDIC AB
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 10 december 2010
  • Ansök senast: 15 januari 2011

Besöksadress

MÖLNDALSVÄGEN 91
GÖTEBORG

Postadress

BOX 24110
GÖTEBORG, 40022

Liknande jobb


9 april 2024

Jurist till Skadeservice

Jurist till Skadeservice

2 april 2024

15 februari 2024