Consumer Insight Analyst

Arbetsbeskrivning

Bonniers förlagsverksamhet och Bokklubbar vilar på en tradition av att skapa, välja, förädla och förpacka kunskap och berättelser för sina kunder. I takt med att samhället och kundgrupperna har digitaliserats har även nya format så som e-böcker och ljudböcker utvecklats för att möta nya behov hos kundgrupperna.

Bonnier bokklubbar genomför nu en utvecklingsresa mot att bli en ännu mer kundinsikts-, analysdriven och digital verksamhet och söker därför en Consumer Insight Analyst till Marknad & CRM avdelningen.

Rollen

Som Consumer Insight Analyst har du det övergripande ansvaret för att samla in, sammanställa och omvandla data till insikt om kundens beteenden i hela kundlivscykeln, från rekrytering till avslut. Med dina undersökningar, analyser och slutsatser bygger du vidare kunskapen om de olika segmenten i kundbasen och förser teamet och intressenter med insikter och rekommendationer för att kunna fatta beslut om aktiviteter på både strategisk och taktisk nivå.

Ditt analysarbete innefattar hela kundlivscykeln. Från vilka kundgrupper Bonnier ska rikta in sig på och med vilka erbjudanden, till konvertering och hur Bonnier Bokklubbar kan stärka kundernas lojalitet. I rollen kommer du bland annat att ansvara för:

• Årliga NKI undersökningar och drivkraftsundersökningar
• Utveckla personas i respektive segment om vad som driver köp, stärker lojalitet, minskar kundtapp och ökar lönsamhet
• Ansvara för kvalitativ- och kvantitativ data och datainsamling samt modellutveckling för kundinsikt
• Ansvara för att designa, programera och genomföra kundundersökningar
• Leda och driva interna projekt för mer kundinsiktsdriven affärsverksamhet
• Förmedla insikter och föreslå åtgärder för ökad lönsamhet och customer-life-time value och förse verksamheten med kundinsikter som skapar affärsnytta för såväl kommunikation, försäljning och erbjudandeutveckling


Som Consumer Insight Analyst kommer du in i ett skede där datastrukturen är organiserad, rapportfunktionerna är utvecklade och databasen är segmenterad. Ditt främsta uppdrag blir att bygga insikt om databasen, om kunderna beteenden och klä de olika segmenten med personas för att möjliggöra en mer riktad kommunikation, träffsäkrare erbjudanden, ökad lojalitet och minskad churn.

Bakgrund

• Akademisk utbildning med kvantitativ inriktning, tex ekonomi, statistiker eller ingenjör
• 1-3 års erfarenhet som projektledare inom kundundersökningsföretag, eller ifrån roller som kundinsiktsanalytiker, kundbasanalytiker, CRM-specialist eller motsvarande
• Goda kunskaper om kvantitativa och kvalitativa undersökningar, meriterande med erfarenhet av egen surveyprogrammering och att leda workshops och projekt
• Meriterande med erfarenhet av arbete med kundklubbar i B2C miljö eller segmentutveckling i en abonnemangsdatamiljö
• Mycket goda kunskaper i Power Point, Excel och meriterande med tidigare erfarenheter av SQL eller SPSS


 För att lyckas i rollen har du en stark analytisk förmåga och ett brinnande intresse för att omsätta kundinsikt till affärsbeslut. Du har en förmåga att kunna se samband, bearbeta komplex data och göra insikter överskådliga och lättbegripliga.

Om företaget

Bonnierförlagen är en del av Bonnier Books som ingår i i koncernen Bonnier. Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Månpocket (70 %), Rebus, Reseförlaget och Wahlström & Widstrand. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Spänningszonen, Lyssnarklubben samt Månadens Bok (70 %). Idag sysselsätter Bonnierförlagen ca 230 personer och omsätter ca 1,2 miljarder.

Intresserad?

I den här rekryteringen samarbetar Bonnier Bokklubbar med Proximo Rekrytering. Har du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jan Moström tel 070-146 18 95 eller via mail jan.mostrom@proximo.se.

Vi ser fram emot din ansökan med CV och brev så snart som möjligt, dock senast den 12 januari. Urval sker löpande.

Ansökan sker via www.proximo.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Sköld
0708-743 825

Sammanfattning

  • Arbetsplats: PROXIMO REKRYTERING AB STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • 1 -
  • Publicerat: 18 december 2016

Besöksadress

TEGNÈRGATAN 15
STOCKHOLM

Postadress

None
STOCKHOLM, 11140

Liknande jobb


Analytiker till Plan International Sverige

Analytiker till Plan International Sverige

26 april 2024

SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

Affärspartner Kvantum

Affärspartner Kvantum

8 april 2024