Controller

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.

Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.

Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?



ARBETSUPPGIFTER
I en demokratisk organisation är säkerställande av beslutsprocesser en avgörande faktor.

Dina arbetsuppgifter är därför att kvalitetssäkra beslutsprocesser, ärenden och inom kommunstyrelsens och fullmäktiges primära ansvarsområden följa upp och bevaka verkställighet och verksamhetens utförande av centrala politiska beslut. I ditt uppdrag ligger att kunna utgöra ett stöd till övriga förvaltningar i att kvalitetssäkra dessa centrala processer och att tillsammans med dina kollegor utveckla och förädla hela ärendekedjan från första skrivelse till beslut och arkivering. Du arbetar nära kollegorna på enheten med den fortsatta administrativa utvecklingen där du bidrar till att föra vidare kunskapen om dokumenthantering internt. Vi jobbar digitalt med mål om enhetliga rutiner
och eftersträvar en kommunövergripande standard av protokoll och tjänsteutlåtanden, i syfte att höja kvaliteten.

Du medverkar vid förberedelserna för kommunstyrelsens, kommunstyrelsens arbetsutskotts, samt fullmäktiges sammanträden och vid förekommande kommittéer och beredningar. Du arbetar med visst förberedelsearbete för de årliga valen i kommunfullmäktige och utgör valberedningens m fl organs sekreterare. Du har också ansvar för att kommunens författningssamling och att fullmäktiges övriga styrdokument är kvalitetssäkrade och uppdaterade. Du har också en representativ funktion i att ha kunskapen om vissa kommuntraditioner, t e x i samband med ceremonier, förrättningar och motsvarande.


KVALIFIKATIONER
Du är i ditt arbete noggrann och strukturerad och har ett öga för detaljer samtidigt som du har en utpräglad förmåga att tänka utanför ramarna och att kunna planera för framtiden. Du har lätt för kritiskt tänkande och ser det som naturligt att ge andra medarbetare återkoppling.

Du har integritet och förståelse för villkoren inom en politiskt styrd organisation och har gärna flera års erfarenhet från kommunal, landstingskommunal eller statlig administration. Du är duktig på att i omfattande textmaterial se den röda tråden. Dina språkkunskaper är genuina och du ser snabbt otydligheter.

Du har också stor IT/data-vana och en förmåga att arbeta inom flera områden samtidigt.

Du är som person flexibel, positiv, representativ och social och vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I din ansökan ska du precisera varför du tror att detta arbete skulle passa just dig - och hur du tänker dig att en kvalitetssäkrad ärendeberedningsprocess skulle kunna se ut.

Vi ser gärna att du har en samhällsvetenskaplig universitetsutbildning i nivå pol. kand. eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Du bör ha kunskap om, erfarenhet av och ett genuint intresse för tillämpning av
offentlighetsprincipen, sekretesslagen, förvaltningslagen och arkivlagen. Du har goda kunskaper i användning av IT-stöd, och det är meriterande om du har erfarenhet av elektronisk ärende- och dokumenthantering.

Som person är du serviceinriktad och pedagogisk samt har ett stort intresse för
utveckling av dokument- och ärendehantering. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att snabbt sätta dig in i olika ärenden och att förstå sammanhang och det är därför viktigt att du har god samarbetsförmåga och kan hantera stressiga situationer

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Henrik Lundahl
0346-88 62 40
Löne- och PA konsult Sandra Johansson
0346-886175
Facklig företrädare nås via kommunens växel
0346-886000
kanslichef Henrik Lundahl

Kanslisekreterare Marianne Blücker
0346 – 88 61 40
Informatör Rosanna Beijer
0346-886150
Informatör Barbro Odelberg
0346-886137
administrativ chef Marie Pettersson
0346-88 62 40
Kanslisekreterare Kerstin Karlsson
0346-88 61 49

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falkenbergs kommun, Kanslienhet Falkenberg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast
  • Publicerat: 16 januari 2014

Besöksadress

31180 Falkenberg
None

Postadress

None
Falkenberg, 31180

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024