Controller, kommunledningskontoret

Controller, kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.



Brinner du för verksamhetsutveckling, ekonomiska och strategiska frågor och för ekonomiprocesser ur ett helhetsperspektiv? Är du intresserad av en roll där du får arbeta nära verksamheten i utvecklingsarbete, styrning och ledning och fungera som ett stöd för vår nybildade gemensamma serviceorganisation?

Vi söker nu en centralt placerad controller för att arbeta med verksamhetsutveckling, ekonomiska och strategiska frågor.

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag kommer till största delen vara riktat mot den nya gemensamma serviceorganisationen (bildas 1 januari 2021) och utvecklingen av dess nya processer. Den nya serviceorganisationen kommer att ansvara för verksamheterna måltid, lokalvård, transport och intern service i hela kommunen. I denna roll är du verksamhetschefens högra hand där du arbetar med styrning och ledning, underlag och beslut. Du kommer även bygga och skapa strukturer inom serviceorganisationen med cirka 400 medarbetare. Dina arbetsuppgifter kommer även innefatta bland annat:

- Stötta cheferna med budget, prognoser och uppföljning.
- Skapa grunden för en effektiv och hållbar serviceorganisation som skapar mervärde ur hela kommunens perspektiv, tillsammans med verksamhetschefen.
- I rollen ingår även att bistå verksamhetschefen med struktur, dokumentation och framtagande av beslutsunderlag.
- Skapa incitament och modeller för effektivt arbete.
- Kommunövergripande arbetsuppgifter tillsammans med de två andra controllers som blir dina närmaste kollegor.

Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas kunna leda arbete mot det gemensamma bästa. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar, vara självgående och ha en stor portion driv.



Kvalifikationer
Du som söker har högskoleexamen inom ekonomi och du har tidigare erfarenhet av arbete med ekonomi tillsammans med enhetschefer/avdelningschefer/verksamhetschefer, gärna i offentlig verksamhet. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med styrning/ledning av organisation till exempel långsiktig strategi för lokaler eller målarbete. Erfarenhet av övergripande ekonomiarbete i en kommun är meriterande liksom erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och processutveckling.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna, samtidigt som du är strukturerad och kan hitta långsiktigt hållbara processer/arbetssätt. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden



Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start efter överenskommelse.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Jurek och har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Holmberg på telefon 0761-83 55 24 eller via mejl maria.holmberg@jurek.se.

Observera att ansökan till tjänsten görs via https://jurek.se/vacancy/F585B0AB-1B3B-44CD-B9FE-35904EAFFC62

Sista ansökningsdag är 2020-11-29



Om verksamheten

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.





Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 november 2020
  • Ansök senast: 29 november 2020

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


26 april 2024

26 april 2024

26 april 2024