Controller till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg där vi utför bland annat biståndsprövningar, behandlings- och stödinsatser enligt socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden och ärenden enligt LVU/LVM. Vi ansvarar även för handläggning och tillsyn utifrån alkohollagen. Vi tror på omtanke, mångfald och driv samt mod i vårt arbete. Vi är stolta över det arbete vi gör och brinner för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare!

Vi söker nu efter en controller som vill vara en del av vårt viktiga arbete och stödja våra chefer i deras arbete med att uppnå sina, förvaltningen och nämndens mål. Vill du vara med på vår resa framåt? Då är detta rätt jobb för dig!

Vi erbjuder dig bland annat:
• Ett omväxlande och spännande arbete
• En arbetsplats i ljusa lokaler med gångavstånd till tåg- och busstation
• En individuell introduktion
• Möjlighet till kompetensutveckling
• En kultur som är öppen, vänlig och inkluderande

Vi är även måna om att du ska må bra och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag på 2000 kronor per år, tillgång till förmånscykel och flera gång- och löparspår i nära anslutning till arbetsplatsen.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har jobbet för dig som vill ha en utmaning, är nyfiken och intresserad av de frågor som förvaltningen ansvarar för och söker dig som är en källa till motivation och inspiration för vår fortsatta gemensamma utveckling. Som controller är ditt huvudsakliga arbetsfält ekonomistyrning, analyser och utveckling. I arbetsuppgifterna ingår att i dialog med chefer följa upp, analysera och rapportera ekonomiska resultat, där du med din kompetens bistår i förståelsen för ekonomiska resultat samt med kunskap och verktyg för att fatta rätt beslut. Du kommer även ta fram prognoser vid månads-, tertial- och årsbokslut samt ansvarar för att ta fram underlag till budget och bistår vid verksamhetsplanering och verksamhetsrevision. Det kan förekomma tillfälliga utredningsuppdrag från verksamheten. Vidare kommer du att utbilda chefer och medarbetare i budget, prognos och uppföljning samt bidra till utveckling av ekonomistyrningen inom förvaltningen.

Rollen är en central funktion som samarbetar med förvaltningschef, våra sex enhetschefer och två avdelningschefer samt ekonomiassistent. Vidare har du ett stort kontaktnät med övriga förvaltningars ekonomifunktioner och den centrala ekonomiavdelningen. Du rapporterar till förvaltningschef.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett analytiskt förhållningssätt, är strukturerad och har ett genuint intresse för ekonomistyrning. Du har en avslutad högskoleutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som i kombination med erfarenhet bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Du har erfarenhet av att arbeta med budget- och prognosarbete samt ekonomistyrning i en controllerfunktion, gärna inom en politiskt styrd organisation. För rollen krävs goda kunskaper inom redovisning och ekonomiskt analysarbete. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, där erfarenhet av Raindance är meriterande. Goda kunskaper i Officepaketet, där mycket goda kunskaper och erfarenhet av avancerat användande av Excel är meriterande. Du har en hög kommunikativ förmåga i det svenska språket, i både tal och skrift.

Som person har du en god samarbetsförmåga, där du relaterar till andra på ett lyhört sätt, skapar förtroende och är van att arbeta i team samt över flera kontaktytor. Vi ser att du är trygg och stabil, med en god förmåga att förhålla dig professionell i arbetet. Du är självständig och tar ansvar för att driva dina arbetsuppgifter och processer framåt mot uppsatta mål och resultat. Vidare är du en duktig pedagog med förmåga att anpassa din kommunikation och förmedling av budskap till både mottagare och situation.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024