Credit Controller till Schenker, Göteborg

Credit Controller till Schenker, Göteborg

Arbetsbeskrivning

Credit Controller till Schenker, Göteborg

För DB Schenker är medarbetaren den viktigaste framgångsfaktorn. Hos oss blir du en del av ett globalt logistiknätverk med över 72.000 kollegor över hela världen, varav ca 4000 på ett 50-tal orter i Sverige. DB Schenker Sverige erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter samt konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. Vi tror att det är den enskilda individens glädje och engagemang som gör skillnad.

Schenker Sverige har sitt huvudkontor i Göteborg där Ekonomistaben sitter.
Till kreditgivningen inom Cash Management söker vi nu en Credit Controller.

Är du analytisk och självständig med ett par års erfarenhet från kreditbedömning och vill komma till ett globalt företag där man investerar i sina anställda och jobbar med hållbarhet? Då är det kanske dig vi söker!

Om rollen
Som Credit Controller kommer du ingå i Kreditgivningsteamet, som är en del av Cash Management och som totalt består av 13 engagerade kollegor.
I din roll kommer du jobba mycket med att analysera, bedöma och handlägga kreditansökningar, både nya samt även gällande förlängd kredit. Du har mycket kontakt med säljare och kunder då du ansvarar för kravhantering av större kundfordringar. I rollen som Credit Controller är du med och driver/deltar i olika projekt inom Cash Management och kommer också stötta Schenker Sveriges alla bolag i kreditfrågor.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som Credit Controller är:

- Handlägga och bedöma kreditansökningar samt ansökningar om förlängd kredit
- Kontroll och övervakning av kreditlimiter
- Handlägga företagsrekonstruktioner och ackordsförslag
- Utreda och besluta om kundfordringar gällande nedskrivning eller reservationer
- Rapportering, analys och uppföljning av Working Capital


Din profil
Vi ser gärna att du har en eftergymnasial ekonomiutbildning och har några års relevant arbetslivserfarenhet inom kreditgivning och analys av företag. Du känner dig trygg i att förstå och tolka bokslutsinformation och kreditupplysningar.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Har du erfarenhet från SAP R/3 är det meriterande.

Du är van att driva processutveckling i ett högt tempo samt skapa ett gott samarbete i arbetsgrupper. Då du kommer ha mycket kontakt med såväl interna som externa kunder är det viktigt att du är förtroendeingivande samt service- och kvalitetsmedveten.
Som person är du också självständig, målinriktad och noggrann.

Vill du arbeta på ett bolag där det finns stora möjligheter att utvecklas inom företaget i en dynamisk miljö, välkommen med din ansökan!

Ansökan
I denna rekrytering har Schenker Sverige valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sofia Obstfelder Garellick på 076-647 16 07. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 2022-12-13. Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.

Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkerställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.

Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.

Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår Integritetspolicy (https://sjr.se/integritetspolicy/)

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas Vinnersten

Magnus Mellborg

Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke

Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 november 2022
  • Ansök senast: 13 december 2022

Besöksadress

Kullagatan 8, Helsingborg
None

Postadress

Kullagatan 8
Helsingborg, 25220

Liknande jobb


12 juni 2024

4 juni 2024

Servicekoordinator

3 juni 2024